StoryEditor

Nie je guma ako guma. Ako sa líšia podrážky pri bežeckých teniskách

07.08.2015, 16:55

Vybrať bežecké tenisky tak, aby mali vynikajúci záber na všetkých typoch povrchov a zároveň disponovali rozumnou životnosťou, sa podobá hľadaniu svätého grálu. Ako sa líšia jednotlivé zmesi na podrážkach a prečo sú niektoré parametre prakticky nezlučiteľné? Snažili sme sa na to nájsť odpoveď.

Jednotliví výrobcovia (nielen) bežeckých tenisiek majú pri návrhu svojich produktov na výber z dvoch možností. Tá prvá je kúpiť licenciu od niektorého z veľkých výrobcov kaučukových zmesí, druhá potom vyvinúť si svoje vlastné riešenie.

Cieľom všetkých je potom zmes, ktorá bude čo možno najpriaznivejším spôsobom kombinovať vysokú priľnavosť s rozumnou životnosťou. To sa ale ukazuje ako veľmi zásadný problém. Prečo? Dôvodom je rozdielne správanie rôzne tvrdých zmesí na rôznych povrchoch.

Veľmi mäkká zmes na jednej strane disponuje bezkonkurenčným gripom vo všetkých mysliteľných prostrediach, či už ide o asfalt, mokrú dlažbu, bahno, sneh, alebo kamene. Na strane druhej pri behu po tvrdom povrchu bude vzorka miznúť pred očami.

Vynikajúcou ukážkou je značka Inov-8 a jej legendárny model X-talon 212, ktorý využívajú orientační bežci, bežci v teréne, ale aj účastníci prekážkových behov. Inov-8 pri týchto teniskách používa jednu z najmäkších zmesí na trhu, ktorá sa svojimi vlastnosťami rovná lezeckým topánkam. Problém však nastáva pri behu po asfalte alebo kamenistom podklade, ktorý na podrážku pôsobí ako strúhadlo.

Opakom potom bude zmes tvrdá s vysokou životnosťou, ale obmedzeným záberom. Tento variant výrobcovia uprednostňujú pri svojich objemových modeloch, pri ktorých sa nepredpokladajú tak vysoké nároky na stabilitu a priľnavosť, ale žiaduca je naopak čo najdlhšia životnosť, či už v teréne, alebo na asfalte.

Všeobecne sa dá tvrdiť, že použité zmesi pri krosových teniskách sú obvykle výrazne mäkšie a priľnavejšie, zatiaľ čo cestné tenisky majú zmesi tvrdšie. Na priľnavosť však nemá vplyv iba hustota a tvrdosť materiálu. Veľmi zásadná je aj štruktúra vzorky.

Pri krosových teniskách sa bude vzorka výrazne líšiť podľa toho, ak ide o tenisky do mäkkého a vlhkého prostredia (bahno, sneh), alebo skôr do tvrdšieho trailu. Tak ako tak je vždy dôležitá asymetrická štruktúra umožňujúca spoľahlivý záber nielen dopredu a dozadu, ale aj do bokov pre prípad šikmého traverzu a ostro rezanej hrany. Vďaka týmto vlastnostiam potom krosové tenisky dosahujú výborné výsledky v teréne, ale pri pohybe po ceste platia daň za každý ubehnutý kilometer.

Cestné tenisky majú vzhľadom k nutnému plochému tvaru podošvy veľmi obmedzené možnosti. Aj tak sa ale podarilo prísť s riešením, ktoré môže veľmi výrazne ovplyvniť správanie zmesi na rôznych povrchoch.

Tým riešením je použitie takzvaného mikrovzorku, spravdila 2 až 4 milimetre veľkých gumových bodiek, ktorými je posiata najdôležitejšia časť podrážky. Táto konštrukcia dramaticky zvyšuje priľnavosť aj u tvrdších zmesí, ale ako to už býva, ani tu sa v porovnaní s tradičným prevedením nevyhneme zníženiu životnosti.

Väčšina výrobcov sa snaží pri ceste za optimálnymi vlastnosťami kombinovať všetko vyššie uvedené, teda rôzne tvrdosti a tvary v rôznych oblastiach podošvy. 

Prakticky u všetkých bežeckých tenisiek nájdeme najtvrdšiu zmes v dopadovej oblasti pod pätou, najmäkšiu potom v odrazových zónach v špičke. Majstrom v tomto ohľade je britský Inov-8, ktorého podrážky patria medzi najlepšie na trhu, poskytujú takmer bezkonkurenčný grip pri veľmi slušnej životnosti.

Veľkú konkurenciu má však v špecializovaných značkách, ako je Continental dodávajúci svoje gumové zmesi pre Adidas a pravdepodobne najznámejší dodávateľ v obuvníckom priemysle, teda taliansky Vibram.

Dominancia Vibramu nie je tak drvivá, ako napríklad u trekových teniskách, ale aj napriek tomu sa nájde niekoľko významných bežeckých značiek, ako sú New Balance, Dynafit a ďalší, ktorí na Vibram stavujú.

Autor pracuje ako konzultant spoločnosti Triexpert.

menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
20. apríl 2024 11:53