Z lokálneho podujatia, na ktorého prvý ročník prišlo zopár stovák bežcov, spravili bratia Jozef a Peter Pukalovičovci jednu z najvýznamnejších a najmasovejších športových udalostí hlavného mesta. Na víkendovom jedenástom ročníku Bratislavského maratónu sa má zúčastniť rekordných vyše 11-tisíc atlétov, pritom pri premiére sa ich na štart postavilo len 760.
A ako stúpal rozpočet a počet účastníkov maratónu, tak sa výrazne začalo dariť aj ich eseročke BE COOL. Firme, ktorá sa pôvodne zameriavala výlučne na poskytovanie cateringových služieb.
Pre priblíženie, kým v roku 2006 dosiahla ročne tržby na úrovni 290-tisíc eur, dnes sú už takmer desaťnásobne vyššie. „Na začiatku sme si ani neuvedomovali, aký význam pre naše podnikanie bude mať organizovanie tohto podujatia. Dnes nás väčšina zákazníkov pozná najmä vďaka maratónu,“ povedal pre HN riaditeľ podujatia Jozef Pukalovič.
Beh tvorí polovicu tržieb
Samotný bratislavský maratón tvorí zhruba 15 percent celoročných tržieb spoločnosti BE COOL. „No ostatné bežecké podujatia, ktoré organizujeme, a dva športové obchody, ktoré máme, sa na tržbách podieľajú až 50 percentami,“ vysvetľuje Pukalovič.
Zvyšných štyridsať tvorí spomínaný catering a do desiatich percent sa zmestí organizovanie tímbildingových aktivít a športových hier pre rôzne spoločnosti. „Ten záber maratónu je obrovský, bez neho by sme dnes ani nemali dve športové predajne a nenadviazali toľko kontaktov, ktoré nám pomáhajú v biznise. No na začiatku sme na jeho usporadúvanie aj doplácali,“ spomína Pukalovič.
V prvých ročníkoch totiž končilo jeho organizovanie v strate, no zvyšujúcim sa počtom účastníkov sa postupne dokázal dostať aj do čiernych čísel. Popri sponzorských je pre usporiadateľov kľúčovým príjmom ten od samotných bežcov – zo štartovného.
To bolo na tento ročník v hlavných kategóriách maratónu a polmaratónu v cenách od 27 do 42 eur v závislosti od času, kedy ste si štartové číslo zakúpili. „Štartovné tvorí približne tretinu z celkového rozpočtu. Ešte aj v týchto dňoch sa nám hlási množstvo súťažiacich, a preto sa nedá presne určiť príjem zo štartovného,“ hovorí Pukalovič.
Bez drahých Afričanov
Do podujatia sa aktívne zapája aj Slovenský atletický zväz, keďže súťaž v polmaratóne bude tento rok aj slovenským majstrovským šampionátom.
„Predstavia sa na ňom najlepší slovenskí vytrvalci,“ uviedol predseda zväzu Peter Korčok. Ten víta aj aktivity organizátorov v súvislosti so súťažami pre deti, ktorých počet tiež každý rok narastá. Nedeľňajší maratón bude výnimočný aj v tom, že sa na ňom nepredstavia špičkoví atléti z Afriky. „Zmenili sme trochu filozofiu podujatia a peniaze, ktoré sa používali na zabezpečenie príchodu vrcholových bežcov, sme využili na zlepšenie zázemia pre ostatných účastníkov podujatia,“ hovorí Pukalovič.
Podľa neho by príchod elitného vytrvalca napríklad z Kene vyšiel od 80- do 120-tisíc eur. „S tým nie sme ani my, ani partneri bratislavského maratónu stotožnení. Pozeráme sa skôr na spoločenský rozmer akcie, aby súťažilo čo najviac rodín s deťmi a podujatie malo aj čo najväčší charitatívny rozmer,“ dodal Pukalovič.
Jednu z takýchto aktivít rozbehol hlavný sponzor podujatia, banka ČSOB. Za každého bežca štartujúceho na akcii daruje jedno euro na Konto Bariéry, ktoré pomáha zdravotne postihnutým deťom a mladým ľuďom.