StoryEditor

Bežecká obuv: Nájdite to najlepšie pre svoje nohy

Správna bežecká obuv vám pomôže predísť mnohým zdravotným ťažkostiam, ktoré pri pravidelnom tréningu hrozia. Preto aj keď s behom iba začínate, kúpu kvalitných topánok neodkladajte na neskôr. Na čo si dať pri výbere obuvi pozor?

Adidas alebo Nike? Nezáleží na značke, ale na tom, čo vám vyhovuje. Väčšina výrobcov ponúka topánky na cestu, do terénu, pretekárske aj odľahčené modely, topánky pre bežcov s nadváhou alebo s ortopedickými problémami. Vyskúšajte a sami zistíte, aká obuv vám sedí. Kvalitný produkt by ste mali dostať od všetkých známych značiek.

Cena. Nemala by byť hlavným kritériom. Najdrahšie neznamená najlepšie, podozrivé sú však aj príliš nízke ceny. Dobrý predajca bežeckých topánok vám neponúkne najdrahší model, ale vcíti sa do vašich potrieb. Takých zvyčajne nájdete v špecializovaných predajniach. Investícia do bežeckých topánok je to najlepšie, čo môžete urobiť, ak chcete behať čo najdlhšie a v zdraví. Ostatné zvršky môžu počkať.

Veľkosť. Topánky na behanie by mali byť o pol až celé číslo väčšie než tie, ktoré nosíte obyčajne. Obuv musí poskytovať dostatok priestoru, lebo noha sa po dlhšom behu roztiahne.

Musí sadnúť. Či topánka sadne, nemusíte zistiť hneď. Venujte preto kúpe dostatok času, vyskúšajte si vždy obe topánky z páru, prebehnite sa v nich, poskáčte si... Výrobcovia sortiment obmieňajú, takže ak vás nejaký model výnimočne osloví, zadovážte si ešte jeden pár, aby vás po polroku neprekvapilo, že už nie je a ani nebude.

Koľko párov. Jediné topánky vám budú stačiť len na začiatku. Čoskoro prídu vhod jedny na objemový tréning a ďalšie na tempové behy a preteky. Prípadne jedny na cestu a druhé do terénu.

Odpruženie. Je dôležité na ochranu pohybového aparátu najmä pri dlhých behoch. Topánke to spravidla pridáva hmotnosť.

Minimalistická obuv. Pripomína beh takmer naboso, podobne ako päťprstáky. Beh v nej posilňuje drobné svaly klenby chodidla, a tým ju spevňuje. Nohy si však musia zvykať postupne, spočiatku v nej nebehajte viac než 10 percent týždenného objemu.

Naboso? Vyrástli sme v topánkach a na beh úplne naboso teda nie sme zvyknutí. Bez topánok však môžete robiť niektoré kompenzačné cvičenia na posilnenie klenby chodidla, klusať v mäkkej tráve, alebo si dopriať pár kilometrov v minimalistickej obuvi.

Terén alebo cesta? Topánky vyberajte s prihliadnutím na terén, v ktorom chcete behať. Prípadne si zadovážte viac párov na rôzne povrchy.

Vážite viac? Vyberajte si modely určené bežcom s vyššou hmotnosťou. Sú viac odpružené, aby kĺby natoľko netrpeli.

Životnosť. Pri rôznych modeloch sa líši. Približne po 500 kilometroch sa stráca až polovica odpruženia. Topánky zvyčajne vydržia 800 až 1 000 kilometrov, málokedy viac.

Ponožky a podkolienky. Sú skoro rovnako dôležité ako obuv. Dajte prednosť funkčným materiálom, na ktorých sa nerobia žmolky a nezosúvajú sa. Je to drahšie, ale ušetríte si pľuzgiere a ďalšie komplikácie. Kompresné podkolienky urýchlia regeneráciu, minimalizujú otrasy svalstva, chránia achilovky.

Špička alebo päta? Každá z techník došľapu má zástancov aj odporcov. Došľap na špičky či prednú časť chodidla je viac profi, musíte však naň mať kvalitnú obuv a zodpovedajúcu kondíciu šliach a svalov, čo nepríde za dva mesiace behania.

Klenba chodidla. Je dôležitým prvkom pohybového aparátu, tlmí otrasy, umožňuje odraz a nesie váhu tela znásobenú chôdzou, behom, skokmi. Mala by preto dostať primeranú starostlivosť. Posilňujte ju a v prípade potreby si dajte zhotoviť špeciálne vložky na mieru.

Nové topánky. Ak v nich chcete ísť na preteky, najskôr ich rozbehajte (aspoň 20 km).

Maratónky. Špeciálna obuv na preteky má nízku hmotnosť a minimálne odpruženie. Podporuje odraz, na ten však musíte mať silu a zodpovedajúcu kondíciu lýtkového svalstva. Na úplný začiatok sa nehodia.

Pronácia a supinácia. Znalosť týchto termínov sa vám pri nákupe bežeckých topánok môže hodiť. Pri pronácii sa chodidlo stáča smerom dovnútra, takže máte väčšinu svojich topánok zošúchanú či zodratú na vnútornej strane. Často sa vyskytuje u ľudí s nohami do X. Pri supinácii sa chodidlo stáča smerom von, takže obuv zodierate na vonkajšej strane. Najčastejšie sa vyskytuje u ľudí s nohami do O. Spôsob zošúchania či zodierania starých topánok môže byť dobrým návodom pri výbere nových.

Špeciálne bežecké topánky na supináciu sa nevyrábajú, keďže je menej častá a správny bežecký krok si navyše jej určitú mieru vyžaduje. Naopak, väčšina ľudí má aspoň malý stupeň pronácie. Tú možno kompenzovať buď topánkami s podporou (ale len v prípade, že máte pronáciu na oboch nohách!), alebo vložkami na mieru.

menuLevel = 2, menuRoute = rungo/vybava, menuAlias = vybava, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
18. jún 2024 18:15