Naposledy sme si povedali viac o in-line korčuľovaní a jeho efektivite pri vašom bežeckom tréningu. Dnes si povieme čo-to o technike korčuľovania, vhodnej hlavne pre začiatočníkov, ktorí sa s korčuľami ešte len zoznamujú.
Naposledy (v článku O kolieska viac (I.)) sme si povedali viac o in-line korčuľovaní a jeho efektivite pri vašom bežeckom tréningu. Dnes si povieme čo-to o technike korčuľovania, vhodnej hlavne pre začiatočníkov, ktorí sa s korčuľami ešte len zoznamujú.
1) Jednonohý sklz
Budete síce vyzerať trošku nevšedne, ale venujte nejaký čas nácviku jazdy na jednej korčuli. Telo si nájde výhodnú východiskovú polohu trupu a všetkých končatín pre dokonalý a hlavne účinný odraz.
2) Rozjazdite to
Neprepínajte členky
V ďalšej fáze už môžete vychádzať z návykov, ako udržať rovnováhu, ktoré ste získali pri jazde na jednej korčuli. Trup mierne predkloňte, panvu držte vpredu. Odľahčenú nohu prinožte k členku druhej nohy, na ktorej stojíte. Na tejto úrovni však jej pohyb nezastavujte, súčasne so začiatkom odrazu zaťaženej korčule ju vytočte špičkou do strany a urobte výkrok vpred s plynulým položením všetkých koliesok korčule na zem. Pri odraze dynamicky prepínajte bedrový a kolenný kĺb (nie členok!).
Strážte uhly
Pre efektívnu jazdu bude dôležité, nakoľko správne nastavíte uhol vytočenia špičky korčule, ktorú kladiete na zem, do smeru jazdy. Príliš malý uhol vám neumožní efektívny odraz, príliš veľký znamená, že ste hmotnosť tela preniesli iba nedostatočne a budete mať málo času na prípravu následného odrazu. Korčuľa by sa mala položiť na trať mierne na vonkajšiu hranu, v priebehu sklzu sa plynulo preklápa až na hranu vnútornú. Natáčanie trupu do smeru sklzu riadi hlava, po ktorej nasleduje mierne natočenie ramien a trupu.
Zapojte ruky
Dôležitú úlohu pri rytmizácii pohybu a držania stability hrá pohyb paží. Tie sa vykyvujú súčasne rovnakým smerom tak, aby sa vzdialili od odrazovej nohy takmer kolmo vzhľadom na rám korčule. Ukončenie jedného kmitu paží vám uľahčí premiestenie ťažiska tela na druhú nohu.
3) Umenie zákrut
Lážo-plážo
Pokrčte obidve kolená a mierne predsuňte bok a nohu, ktorá je na strane, kam zatáčate. Súčasne naklopte do smeru zákruty aj korčule (obidve sú rovnako zaťažené).
Pozor, zákruta!
Ak vás čaká ostrejšia zákruta, musíte prekladať nohy jednu cez druhú. Vonkajšiu korčuľu pokladajte pri každom kroku pred vnútornú korčuľu, súčasne nakloňte do smeru zatáčania celý trup.
4) Brzdný systém
Pluh
Najjednoduchšie spomalíte takzvaným pluhovaním (špičky korčúľ smerujú k sebe, pätky od seba). Aj v tomto prípade by ste mali mať mierne pokrčené kolená a aktívne zaťažovať zadné kolieska vytlačované do strán. Dráha vašej jazdy vytvára oblúky nadväzujúce do jedinej vlnovky.
Stop
Na korčuliach vybavených brzdou znížte svoje ťažisko: pokrčte sa v kolenách, váha tela spočíva na jednej korčuli. Korčuľu s brzdou predsuňte vpred a vyvíjajte na ňu tlak zhora. Ak korčule nemajú brzdu, položte jednu korčuľu kolmo na smer jazdy za plne zaťaženú druhú korčuľu – kolieska v kolmom smere potom fungujú ako brzdy.