StoryEditor

Nízkotučné mliečne výrobky.

07.10.2009, 21:48
.
Pokiaľ si predstavíte potravinovú pyramídu, ktorej vrchol je tvorený predovšetkým  z nezdravých potravín (smažené jedlá, tučné jedlá), uvidíte, že mliečne výrobky sú na rovnakej úrovni ako potraviny bohaté na bielkoviny a strukoviny. Tieto potraviny tvoria pevný základ tejto pyramídy. Patrí medzi ne mlieko, jogurty a syry. Mliečne výrobky sú zároveň aj veľmi dobrým zdrojom bielkovín a naviac sú bohaté na vápnik - minerál, ktorý je zvlášť dôležitý pre správny rast detí, ale aj pre ženy v každom veku. Strava s vysokým obsahom vápnika podporuje správny vývoj kostí, zvyšuje ich pevnosť, znižuje nebezpečenstvo osteoporózy (rednutia kostí) a chráni proti vysokému krvnému tlaku. Mliečne výrobky obsahujú veľa vitamínu B2 - riboflavínu, ktorý podporuje premenu potravy na energiu.

Neváhajte s konzumáciou mlieka a mliečnych výrobkov! Nízkotučné mlieko a ďalšie mliečne výrobky by mali tvoriť nenahraditeľnú súčasť každodennej stravy a to po celý život. Kosti sú živý orgán a potrebujú vápnik každý deň. Najlepšou voľbou je nízkotučné mlieko, nízkotučný jogurt (1% tuku) a nízkotučné syry. Tieto zdroje vápnika by mali mať prednosť pred výživovými doplnkami (tabletkami), pretože obsahujú aj iné živiny potrebné pre zdraví vývoj kostí, ako je vitamín D a fosfor.

Deti a dospievajúca mládež potrebujú vápnik pre rast kostí. Dospelí potrebujú vápnik, aby ich kosti zostali pevné. Aj keď sa telesný rast zastaví okolo 20. roku života, hustota kostí sa zvyšuje až do 30-35 rokov. Množstvo vápnika uloženého v kostiach v tomto veku je kľúčovým faktorom, ktorý ovplyvňuje náchylnosť k zlomeninám v pokročilom veku. Po 35 roku života začínajú kosti rednúť, čo je normálna, neodvratná súčasť procesu starnutia. Strava bohatá na vápnik, v kombinácií s pohybom, môže proces rednutia kostí spomaliť.

Mliečne výrobky nie sú jediným zdrojom vápnika, ale sú najkoncentrovanejším, najpohodlnejším a najprijateľnejším variantom, hlavne pre aktívne osoby. Relatívne málo potravín obsahuje vyššie množstvo vápnika a keď vápnik obsahujú, často sa zle vstrebáva do organizmu. Pokiaľ vyradíte mliečne výrobky zo stravy, musíte skonzumovať doporučenú dávku vápnika z iných potravín. Napríklad pre vstrebávanie takéhoto množstva vápnika, ktoré zodpovedá jednému poháru mlieka, musíte zjesť buď 600g brokolice, 250g špenátu, 1,5 kg fazuli alebo 60g sezamových semienok.

Športovci strážiaci si svoju hmotnosť môžu prijať vo forme mliečnych výrobkov len 1200kJ energie za deň a aj napriek tomu splnia doporučenú dennú dávku vápnika. Pokiaľ chcete konzumovať množstvo vápnika, ktoré by vám zaistilo pevné kosti (1000 až 1500 mg denne), mali by ste zaradiť do každého jedla potraviny s vysokým obsahom vápnika. Nízkotučné alebo odtučnené mlieko a jogurt sú najbohatším zdrojom vápnika. A sú tiež najzdravším, pretože z nich je odstránený tuk, ale zostal v nich vápnik a bielkovina. Pohár plnotučného mlieka má toľko tuku ako dve lyžičky masla, ale odtučnené mlieko nemá skoro žiadny tuk. Biely jogurt je jedným z najlepších zdrojov vápnika. Avšak zmrzliny obsahujú vápnika oveľa menej. Preto sa nanuky a zmrzliny považujú za pochutiny, ktoré patria skôr na vrchol pyramídy než medzi základné zdroje vápnika.
 
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
16. jún 2024 09:17