06.01.2020, 13:33

Ďaľších 5 mýtov o bežeckých topánkach

O bežeckej obuvi koluje medzi bežcami množstvo mýtov či poloprávd. Skúsili sme spraviť hitparádu tých najfrekventovanejších.

Ďaľších 5 mýtov o bežeckých topánkach

Mýtus prvý (NEPRAVDIVÝ)

Dámske bežecké topánky sa odlišujú od tých pánskych iba dezénom a farbou.

Kvalitné dámske modely sa odlišujú od tých pánskych veľmi výrazne. Najdôležitejšie rozdiely sa týkajú tvaru, proporcií, tlmenia, celkovej konštrukcii a flexibilite medzipodrážky a hmotnosti. Ženy nemajú iba menšie, ale aj užšie nohy a toto všetko je v špičkových dámskych modeloch zohľadnené aj vzhľadom na typické „ženské“ funkcie chodidla.  

Mýtus druhý (PRAVDIVÝ S VÝNIMKAMI)

Ženy môžu behať v pánskych a muži v dámskych modeloch bežeckých topánok.

Toto vo väčšine prípadov síce nie je pravda, ale ako všade, aj tu môžu existovať výnimky. Ženy majú iné proporcie nohy i tela (viď šiesty mýtus) a tiež iný bežecký štýl. Noha dopadá viac na vonkajšiu časť chodidla. A práve toto zohľadňujú dámske bežecké topánky vo svojej konštrukcii. Ženy sú tiež ľahšie a pružnejšie a tento fakt je zasa zohľadnený v tlmení a flexibilite medzipodrážky. Avšak ešte dôležitejšie ako to, či ide o dámsku alebo pánsku bežeckú topánku, je skutočnosť, ako danému bežcovi sedí topánka na nohe. Ak ste žena a sedí vám pánsky model bežeckej topánky, alebo naopak muž, ktorému sedí dámska bežecká topánka, nerobte si s tým starosti, jednoducho patríte medzi tie výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo.

Mýtus tretí (NEPRAVDIVÝ)

Bežecká topánka, ktorá vyhrala v teste, je pre mňa tá správna!

Každý človek je iný – jedinečný. Líšime sa tvarom a veľkosťou nohy, váhou, telesnou konštitúciou, bežeckým štýlom, a preto si každý bežec (bežkyňa) musí nájsť svoju topánku (svoju značku a typ). V renomovaných bežeckých časopisoch vysoké hodnotenia hovoria iba toľko, že daný model po konštrukčnej stránke zodpovedá súčasnému trendu (pohľadu) na to, aké vlastnosti má bežecká obuv napĺňať. Nič viac, nič menej. Rozhodne to neznamená, že by si ju mali všetci bežci – bežkyne ísť kúpiť. Je nutné si tiež uvedomiť, že väčšinu testov bežeckých topánok, pred tým, ako sú uvedené na trh, vykonávajú špičkoví a výkonnostní bežci. Práve ich požiadavky na funkčnosť bežeckých topánok sú úplne iné ako u väčšiny bežcov a bežkýň, aj to je jeden z dôvodov, prečo bežecké topánky sú nezriedka jedným z dôvodov vzniku bežeckých zranení. Jednoducho tie najšpičkovejšie – najdrahšie, sú vhodné iba pre bežeckú špičku, nie pre väčšinu!

Mýtus štvrtý (PRAVDIVÝ)

Behanie naboso je zdravšie ako behanie v bežeckých topánkach, pretože podporuje prirodzený kontakt nohy s povrchom, prirodzenú prácu chodidla, prirodzené odvalenie chodidla po povrchu.

Chôdza či behanie naboso je  bezpochyby pre naše nohy najprirodzenejšie. Často nám v ňom bránia predsudky – hlavne okolie. Dosť často i odvaha skúsiť to. Mnohými je to považované za módny prvok, ktorý skoro odznie. Pravdou je, že i najväčší vyznávači behania naboso občas dajú prednosť topánke, pretože pravda je taká, že funkčná bežecká obuv – taká obuv, ktorá nohu nijako neobmedzuje v jej prirodzenom pohybe (práci), je v mnohých ohľadoch praktickejšia a bezpečnejšia, ako keď chodíte či beháte bosí.

Mýtus piaty (NEPRAVDIVÝ)

Analýza behu na bežeckom páse vám dá presný návod na výber vhodnej bežeckej obuvi.

Pravdou je, že je to dobrý pomocný prostriedok pre výber vhodného typu bežeckej obuvi, ale na druhej strane je potrebné si uvedomiť, že beh na bežeckom páse je úplne iný ako na bežnom povrchu, na ktorom beháte. Keď bežíte na bežeckom páse, vaša noha sa odvaľuje úplne inak, pás jej v odvaľovaní pomáha – posúva ju vpred. Naopak pri behu na bežnom povrchu dochádza k brzdeniu spôsobenému drsnosťou daného povrchu. Dochádza aj k tomu, že vaša noha musí reagovať na všetky nerovnosti podkladu, po ktorom bežíte. Z toho dôvodu je dobré sa v predajni, ak je to možné, prebehnúť aj mimo bežeckého pásu.  Tým získate oveľa viac doplňujúcich informácií o tom, ako sa vám bude v danom type bežeckej obuvi behať.