15.02.2018, 18:00

Nielen behom je bežec živý

Doplnkové športy sú veľmi dôležité. Prečo?

Nielen behom je bežec živý
  1. Pomáhajú vyrovnávať nerovnováhu medzi rozvojom svalstva v rôznych častiach tela; silnejšia horná časť tela pomáha zlepšovať techniku a ekonomiku behu;
  2. Pomáhajú udržiavať výkonnosť srdcovo-cievneho systému; znižujú riziko zranenia pri bežeckom tréningu;
  3. Zlepšujú pružnosť svalstva nôh – beh pôsobí skôr naopak;
  4. Veľká časť z nich umožňuje trénovať aj počas zranení nôh bežca, a tak udržiavať jeho kondíciu na primeranej úrovni;
  5. Prinášajú do tréningového procesu pestrosť, a tým môžu zabrániť strate chuti trénovať/pretekať, inak povedané – môžu zabrániť „vyhoreniu“;
  6. „Oslobodzujú“ kĺby a šľachy nôh od nárazov pri behu; silné svalstvo trupu pomáha predchádzať pri behu „pichaniu v boku“.

Najužitočnejšie doplnkové aktivity sú:

  1. Bicyklovanie vrátane indoor bicyklovania respektíve spinningu
  2. Plávanie
  3. Celotelové posilňovanie formou kruhového tréningu
  4. Rôzne posilňovacie cvičenia zamerané prevažne na driekovú oblasť – pilates, joga, päť Tibeťanov, atď.
  5. Strečing
  6. Beh na lyžiach
  7. Korčuľovanie (aj inline)
  8. Beh vo vode

Dobré sú aj športové hry, ako je futbal, basketbal, hokej a podobne, ale pre zvýšené riziko zranení ho neodporúčame výkonnostným bežcom.

Na čo si najmä treba dávať pozor:

  1. Pri posilňovaní svalstvo prednej časti stehna je oveľa silnejšie ako svalstvo jeho zadnej časti – treba to zohľadniť pri výbere cvikov a veľkosti zaťaženia; kvôli spravidla slabšie rozvinutému svalstvu hornej časti tela treba voliť skôr väčší počet opakovaní a menšie hmotnosti záťaže.
  2. Pri bicyklovaní nepoužívať „ťažké“ prevody, ale také, ktoré vám umožnia aspoň 80 otáčok za minútu.
  3. Pri športových hrách byť ohľaduplný voči súperom, a znížiť tak riziko zranenia.
  4. Pri „inline“ korčuľovaní korčuľovať len tak rýchlo, ako vám to dovolí vaša technika (najmä spôsob brzdenia).

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.