11.07.2018, 13:02

Trápi vás bolesť svalov? Pozrite si príčiny

Možno za ňu môžu spúšťacie body. Každý má určite ešte v pamäti obrázky z učebníc prírodopisu, kde sval predstavoval červenú pruhovanú časť nášho tela. To zodpovedá skutočnosti, sval sa naozaj skladá z vedľa seba uložených pruhov svalového tkaniva. Pri poranení sa tieto pruhy stiahnu a stratia svoju elasticitu. A práve tieto poškodené vlákna sú spúšťacími bodmi.

Trápi vás bolesť svalov? Pozrite si príčiny
Zdroj: Pixabay

„Spúšťacie body vznikajú na základe úrazu alebo opakovaného preťažovania tkanív. To býva spôsobené statickou záťažou, pri ktorej nedochádza k pohybu, napríklad dlhým sedením v práci. Príčinou môže byť ale aj preťaženie pohybového systému neoptimálne dávkovanou športovou záťažou,“ vysvetľuje fyzioterapeuta Kateřina Honová.

Body o sebe dávajú vedieť bolesťou alebo zášklbmi pri stlačení. Ich zradnosť je však v tom, že sú príčinou prenesenej bolesti. Bolesť teda často cítime aj na iných miestach ako len v samotnom bode. Aj keď problémy zo začiatku v zásade neobmedzujú naše fungovanie v bežnom živote, liečbu by sme rozhodne nemali podceňovať. „Spúšťací bod vysiela nepretržitý prúd informácií o bolesti, ktorý vedie k tomu, že mozog preprogramováva pohyb tak, aby zbytočne nedráždil miesto, ktoré bolesť vyvolalo. To vedie k začarovanému kruhu, kedy bolesť mení pohyb , a tým spôsobuje preťaženie ďalších tkanív a vznik nových bolestivých miest a spúšťacích bodov,“ popisuje Kateřina Honová.

Postupov liečby je hneď niekoľko. Častá je technika riadeného natiahnutia alebo metóda „spray and stretch“. Pri nej je nutné svalové vlákno najprv schladiť sprejom alebo kockou ľadu a potom natiahnuť. Ďalšou technikou, ktorú môžeme vykonávať aj v domácich podmienkach, je ošetrenie kompresiou, teda zatlačením rúk alebo loptičkou priamo na spúšťací bod. Pri vleklých problémoch je najlepším riešením navštíviť odborníka. Ten môže do problémového miesta aplikovať kolagénové alebo znecitlivejúce látky alebo zaviesť ihlu.

Fyzioterapeutka Kateřina Honová však pripomína, že rovnako dôležité ako samotná liečba je aj hľadanie príčiny ich vzniku. „Na ošetrenie by mala nadviazať liečba celková, kedy riešime, prečo spúšťací bod vznikol a ako zamedziť, aby sa jeho vznik znovu opakoval. To spočíva v diagnostike pohybového aparátu a kompenzačných cvičení. Bez cvičenia to jednoducho nepôjde,“ hovorí.

Odstránenie častých spúšťacích bodov

  1. Peroneálne svaly (svaly lýtka)

Tieto svaly nájdeme na vonkajšej strane predkolenia. Spúšťacie body v tejto oblasti sa môžu tvoriť pri vyvrtnutí členka. To počas tréningu zažil nejeden bežec.  Typická je tiež bolesť na jeho vonkajšej strane, ktorá sa často šíri dolu smerom k chodidlu. Na rozdiel od poranených väzív nie sú spúšťacie body sprevádzané opuchom.

Vhodnou metódou je v tomto prípade riadené natiahnutie. My sme použili posilňovaciu gumu, ktorú sme prehodili cez chodidlo. Ak ju nemáte, poslúži vám tiež ručník alebo staršie tričko. Ak naťahujete ľavú nohu, zatiahnite pravou rukou a chodidlo vytočte smerom k sebe. V tejto pozícii vydržte 20 sekúnd.

  1. Napínač sedacieho svalu, malý sval sedací

Tento sval hľadajte na vonkajšej strane nohy v oblasti panvy. Často sa však bolesť šíri z tohto miesta smerom dole po vonkajšej strane stehna až ku kolenu.  Spúšťacie body môže spôsobiť hlavne beh po naklonených rovinách.

Ak v tejto oblasti nahmatáte zatvrdnuté miesta, môžete použiť masáž pomocou tenisovej loptičky. Postavte sa ku stene a miesto, na ktorom sa napínač nachádza podoprite loptičkou. Následne pohybom tam a späť oblasť masírujte. Pokračovať môžete natiahnutím. Oprite sa o ruky, pravú nohu skrčte pod seba a ľavú zanožte. Následne preneste váhu doprava, aby pokrčená noha smerovala na druhú stranu.

  1. Sval hruškovitý

Tento sval máme pod veľkým svalom sedacím. Zapája sa pri rotácii bedrového kĺbu, napríklad pri náhlej zmene smeru. Ak príde k vytvoreniu spúšťacích bodov, hruškovitý sval tuhne a zatlačí sedací nerv. Z tohto dôvodu môže bolesť vystreľovať až do zadnej strany stehna alebo dokonca lýtka.

K premasírovaniu použite opäť loptičku. Na tú si sadnite a krúživými pohybmi miesto masírujte. Či je loptička položená správne, poznáte podľa citlivosti miesta, v ktorom sa spúšťací bod nachádza. Ak cítite brnenie, pozíciu zmeňte, loptička totiž tlačí na sedací nerv. Po masáži je vhodné zaradiť jednoduchý strečing.

  1. Hlboký sval lýtkový

Bolesť v týchto svaloch budú poznať hlavne milovníci horských výbehov. Spúšťacie body tohto svalu sa totiž môžu vytvoriť kvôli preťaženiu spôsobeným napríklad behom do strmých svahov. Dôvodom býva tiež beh s dopadom na špičku. Časté je vytvorenie spúšťacích bodov v dolnej partii tohto svalu, ktoré spôsobuje citlivosť oblasti Achillových šliach a päty.

V týchto prípadoch vyhľadajte prstami najcitlivejšie miesto v dolnej partii na vnútornej strane nohy a tento bod stlačte. Postupne pocítite, ako sa miesto uvoľňuje. Nasledovať by mal strečing. Ten môžete robiť napríklad na schodoch tak, že spustíte pätu naťahovanej nohy dole, pod úroveň špičky. Cvik môžete robiť aj obidvomi nohami zároveň. V tejto pozícii vydržte 20 sekúnd.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.