20.09.2017, 09:00

Chcete vedieť, za aký čas dokážete zabehnúť preteky? Pozrite si túto tabuľku

Tabuľku môžete využiť aj v prípade, že ste ešte neštartovali v žiadnych pretekoch.

Chcete vedieť, za aký čas dokážete zabehnúť preteky? Pozrite si túto tabuľku
Zdroj: Flickr

Máte za sebou preteky na päť či desať kilometrov, premýšľate nad dlhšími vzdialenosťami a zaujíma vás, na aký čas si môžete trúfať? Pozrite si tabuľku na konci tohto článku.

Zostavili ju Jack Daniels a J.R. Gilbert, ktorí roky skúmali a porovnávali časy bežcov s rôznou výkonnosťou na tratiach rozličnej dĺžky.

Z ich výpočtov môžete odhadnúť, za aký čas dokážete zabehnúť polmaratón či maratón, hoci ste dosiaľ ešte žiaden neabsolvovali.

Tabuľku môžete využiť aj v prípade, že ste ešte neštartovali v žiadnych pretekoch. Stačí si tréningovo zabehnúť jednu míľu (1,6 km), zmerať čas a môžete porovnávať.

Vo všeobecnosti platí - čím dlhšie preteky, tým pomalšie tempo. Samozrejme, odhadované časy neplatia absolútne.

Do výsledku prehovoria aj ďalšie faktory, ktoré sa vopred vyrátať nedajú - napríklad terén, počasie alebo to, ako sa v deň pretekov budete cítiť.

Nájdite v tabuľke svoj čas z posledných pretekov a na jeho základe zistíte, koľko by vám trvalo napríklad zabehnutie maratónu.

1 míľa   5 km    10 km   polmaratón     maratón
 4:20     15:00    31:08       1:08:40           2:23:47
 4:38     16:00    33:12       1:13:19           2:33:25
 4:56     17:00    35:17       1:17:58           2:43:01
 5:14     18:00    37:21       1:22:38           2:52:34
 5:33     19:00    39:26       1:27:19           3:02:06
 5:51     20:00    41:31       1:31:59           3:11:35
 6:09     21:00    43:36       1:36:36           3:21:00
 6:28     22:00    45:41       1:41:18           3:30:23
 6:46     23:00    47:46       1:45:57           3:39:42
 7:05     24:00    49:51       1:50:34           3:48:57
 7:24     25:00    51:56       1:55:11           3:58:08
 7:42     26:00    54:00       1:59:46           4:07:16
 8:01     27:00    56:04       2:04:20           4:16:19
 8:19     28:00    58:08       2:08:53           4:25:19
 8:37     29:00   1:00:12     2:13:24           4:34:14
 8:56     30:00   1:02:15     2:17:53           4:43:06