StoryEditor

Róbert Béreš- tréner športových hviezd i hobby športovcov

16.03.2016, 19:42

Rodák z Martina si svoj vzťah k športu vybudoval už na základnej škole, keď začal hrať hokej, aj keď priznáva, že v tomto období ho viacej bavila hra ako samotný tréning. O  tvrdej kondičnej príprave v prechodnom období ani nehovoriac. Vzťah k „tvrdej individuálnej drine“ si postupne vybudoval, až keď pre zranenie skončil s hokejom a začal zaň hľadať pohybovú náhradu.  Adekvátnou náhradou sa mu stalo bežecké lyžovanie v zime a beh a bicykel v lete. A naozaj-  až keď si začal tréning riadiť sám, tak zistil, že ho to baví napriek tomu, že trénuje viacej a intenzívnejšie...pochopil, že tu niekde bude jeho smerovanie.

Týmto smerom nasmeroval svoje vzdelanie. Po štúdiu na gymnáziu V.P. Tótha v Martine pokračoval v štúdiu fyzioterapie na rehabilitačnej nadstavbe v Banskej Bystrici a po nej na Fakulte telesnej výchovy a športu UK v Bratislave. Spojením týchto dvoch úzkych špecializácií lepšie pochopil súvislosti športového tréningu a fyziológie v náväznosti na zdravotné a funkčné zákonitosti. Všetky tieto poznatky využil v svojom (ale aj profesnom) lyžiarskom a bežeckom tréningu a dotiahol to na celkom slušnú výkonnostnú  úroveň. Dnes behá v zime 6 – 8 pretekov (seriál masových pretekov Euroloppet a Worldloppet ) od 30 – do 65km a pravidelne sa umiestňuje v prvej 50-tke pretekárov z 500 – 3000 štartujúcich.

Projekt Brasko klubu

Vznikol ako náväznosť na naše pracovné  aktivity. Najprv s malými deťmi, kedy nás s kolegom Petrom Hlavačom (spolu sme klub založili) oslovovali rodičia,  deti našich zverencov, priateľov, klientov, aby sme vytvorili pre deti formu pohybových aktivít, ktorej by sa mohli pod odborným dohľadom dlhodobo venovať. Celkom sa to ujalo, dnes máme 30 detí.                                                                        No a k ním postupne pribudli dospelí, ktorí mali chuť športovať a perspektívne sa venovať zdravému životnému štýlu. Združili sme ich do nášho klubu a začali pre nich v spolupráci s ADIDASOM, ktorý nás oblieka a obúva organizovať spoločné športové akcie, napr. Beh Devín – Bratislava, maratón v Košiciach, výstup na Gerlach, preteky na dračích lodiach a pod.  Radi by sme vyjadrili vďaku Adidasu za to, že project týmto spôsobom podporil. S jeho produktami sme nadmieru spokojní. Našími členmi sú aj všetci už spomínaní klenti. Naše rady sa dynamicky rozširujú a dúfam, že vďaka reklamným partnerom to tak bude pokračovať.

Kondičný tréning je vlastne životný štýl

Ako si sa dostal ku kondičnému trénovaniu?

"Kondičnej príprave som sa začal venovať už na fakulte a po jej skončení som začal pracovať vo fitnescentre, kde som sa dostal do kontaktu s prvými amatérskymi aj profesionálnymi športovcami.  Keďže sme na tú dobu mali vybudované špičkové športové centrum začali sme pracovať so športovou mládežou aj dospelými. Chodili k nám športovci, hlavne hokejisti a tenisti, ale aj začiatočníci, ktorí nikdy nešportovali. Mnohých z nich trénujem dodnes a máme vybudovaný dobrý profesionálny a priateľský vzťah. Zúčastňujeme sa spolu rôznych športových akcií, napr. maratónu v Košiciach, národného behu Devín – Bratislava, Biela stopa a pod."

V čom je špecifická kondičná príprava hobby športovcov?

"Kondičná príprava znamená komplexný rozvoj mnohých pohybových schopností a v športovom tréningu sa mnohé veci prelínajú, dopĺňajú a preto sa dajú využiť v tréningu s profíkmi aj amatérmi. Venujem sa príprave jedným aj druhým, obidve formy sú zaujímavé a pracovne motivujúce. Amatérov zaujíma viac zdravší životný štýl, ľahký kondičný tréning v posilňovni, ale aj teréne. Väčšina má ambíciu schudnúť, získať kondíciu, spevniť svalový aparát, ale hlavne lepšie sa cítiť, keďže pracovná náplň týchto ľudí je väčšinou o pracovnej tiesni, strese, či hektike. Ja sa to snažím upraviť, eliminovať negatívne vplyvy na zdravie a hlavne “upratať im hlavy“.  Mnohým z nich sa to podarilo...veľkou perličkou je Martin Ryba, marketingový riaditeľ  SZĽH, ktorý schudol 32 kg. Rok a pol dozadu sa ku mne dogúľal, dnes odbehne bez problémov 15 km v slušnom tempe. Dlhodobým klientom (dokonca mojím prvým) je Fedor Flašík, korý je prototypom športovca -  12 rokov pravidelne behá (máme spolu odbehnutý MMM v Košiciach a veľa iných  kratších behov ), cvičí vo fitku ľahký kondičný tonizačný tréning.  Keď je čas, bicyklujeme, v zime beháme na lyžiach, či lyžujeme. Keby jeho chuť  športovať mali naši profíci, určite by sme mali viacej olympijských víťazov."

Sú aj medzi hobbíkmi športovci s profesionálnou výkonnosťou?

"Veď práve - druhou skupinou amatérskych športovcov sú tí, ktorí majú chuť nielen formovať postavu a zdravo žiť, ale aj niečo športového dokázať. Aj tú mam perličku- Zdenka Straku. 62 ročný podnikateľ, bývalý lyžiar. Dnes jazdí európsky pohár veteránov. Keď som ho spoznal pred 5 rokmi jazdil na konci štartového poľa, bol bežným cvičencom vo fitku. Spoznal sa s profíkmi, ktorých trénujem, pridal sa ku ním, dlhodobo intenzívne trénuje, nemá problém vyskočiť na fitloptu a urobiť 20 drepov. Dnes jazdí v prvej 15-tke európskeho pohára s o 20 – 30 rokov mladšími pretekármi."

A profíci?

"Profíci majú tréning smerovaný intenzívnejšie, nezaujímajú nás pri ňom pekné telá, ale kvalitný športový výkon. Venujem sa prevažne hokejistom hlavne v období letnej prípravy pred sezónou. Potrebujú sa  kvalitne kondične pripraviť , aby vydržali intenzívne dynamické hokejové zaťaženie celú sezónu. Dlhodobo trénujem s Jarom Halákom, Mišom Machom, ku ktorým vždy pridáme zopár chlapcov s reprezentačnej dvadsiatky, ktorí svojou dravosťou zvyšujú kvalitu tréningu.  Neoddeliteľnou súčasťou ich prípravy je beh v rôznych formách.  V úvode prípravy hlavne vytrvalostný 2 x týždenne (úseky okolo 10km), ale postupne ho využívame aj na intervalové tréningy a krátke šprinty. Preferujeme beh v teréne a najlepšie v kopcoch. Hokejisti dlhé trate moc radi nemajú, obľubujú radšej šprinty."

Čo je v príprave hokejistov najdôležitejšie?

"Okrem vytrvalostných a rýchlostných pohybových schopnosti rozvíjame u hokejistov hlavne dynamickú silu. Hecujú sa a predbiehajú, kto bude najsilnejší.  Tento tréning (okrem hier) majú najradšej. Neoddeliteľnou súčasťou tréningu sú aj stabilizačné a kompenzačne cvičenia, ktoré prispievajú k lepšej stabilite, rovnováhe a komplexnosti kostrovo-svalového aparátu."

 

01 - Modified: 2022-11-30 10:50:43 - Feat.: - Title: Odporúčania pre silový tréning 02 - Modified: 2022-11-30 10:40:35 - Feat.: - Title: Nie je to o kilometroch, ale o tom, ako to poskladáte 03 - Modified: 2022-11-24 12:31:41 - Feat.: - Title: Na beh v daždivom počasí sa poriadne pripravte 04 - Modified: 2022-11-24 12:20:00 - Feat.: - Title: Jedzte tak, aby ste predišli únave 05 - Modified: 2022-11-21 12:17:52 - Feat.: - Title: Zásady pre organizáciu hier počas tréningu
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
01. december 2022 14:50