Na začiatku tohto desaťročia bola minimalistická obuv v kurze. FiveFingersky od Vimbramu dosiahli dokonca 2% podiel na predaji v rámci celého trhu s bežeckou obuvou. To vôbec nie je zlé na spoločnosť, ktorá mala 5 rokov predtým podiel len veľmi tesne nad nulovou hodnotou. Veľká sedmička výrobcov športovej obuvi- Nike, ASICS, adidas, New Balance, Brooks, Saucony a Mizuno-, ktorá tradične pokrýva 96% celkovej spotreby bežeckej obuvi, poklesla na 94%. Podiel Vibramov by mohol byť ešte vyšší, ak by bol schopný držať krok s dopytom. Na konci roku 2009 a na začiatku 2010 trpela výroba Vigramov akútnym nedostatkom zamestnancov a FiveFingersky často krát skrátka neboli na sklade, hoci bol po nich veľký dopyt. Napriek tomu sa ich produkcia medziročne zvyšovala vždy o viac ako 100%.
Súmrak FiveFingers modelu
Tento rastový trend sa zastavil v prvom štvrťroku 2012 a podľa analytika z portálu SportsOneSource.com Johna Bicka predaj Vibramov klesol viac ako o polovicu. Stalo sa to z dvoch hlavných dôvodov. Po prvé, v rámci barefoot štýlu pribudla zásadným spôsobom konkurencia. Malá značka Vivo vyvinula vlastný minimalistický model a rovnako aj veľký hráči sa začali zaujímať o tento rastúci segment, napríklad adidas vyvinula model adiPure Trainer. No a po druhé, rovnako ako sa bežecká komunita rýchlo nadchla pre trend minimalizmu, kormidlo sa opäť začalo otáčať späť, smerom ku tradičnej obuvi. „V podstate bolo úplne výnimočné, že by si niekto kúpil druhý alebo tretí pár FiveFingersiek,“ povedal Joe Rubio, spolumajiteľ bežeckého obchodu RunningWarehouse.com a jeden z najpopulárnejších insiderov v tomto priemysle.
Aj ostatní experti súhlasia. „Myslím, že sme už prekonali kulminačný bod okúzlenia minimalizmom v bežeckej obuvi,“ povedal Peter Larson, autor viacerých mimoriadne populárnych bežeckých blogov na Runblogger.com, pričom niektoré z jeho veľmi vplyvných blogov venoval aj práve FiveFingerskám. Na jar 2012 navyše čelila spoločnosť Vibram súdnej žalobe za falošnú reklamu, ktorá zdôrazňovala, že používanie FiveFingersiek znižuje počet zranení a zlepšuje držanie tela a architektúru celej dolnej končatiny. Táto aféra de facto ukončila milostné vzplanutie bežeckej verejnosti smerom ku trendu „menej je vždy lepšie“.
Minimalizmus áno, ale nie extrémny
Larson vidí budúcnosť v kvázi-minimalistickej obuvi. „Myslím si, že obuv bez akéhokoľvek tlmenia bude len okrajovou časťou trhu. Väčšina bežcov bude chcieť mať pod chodidlami nejakú tlmiacu vrstvu. Úspešné budú tlmiace zmesi typu Kinvara až po ploché polstrované topánky typu Altra. V každom prípade extrémna podoba minimalizmu definitívne skončila.
Po ére FiveFingersiek od Vibramu veľké značky nechceli prinášať na trh podobné minimalistické modely. Ich úvahy boli logické- ak ste napríklad Books a investovali ste majland do vývoja tlmiacej zmesi, prečo by ste mali začať vyrábať tenisky bez nej? Navyše, keď je jasné, že minimalistické modely môžu stáť tak maximálne 60% z ceny klasických modelov, možno ešte menej. Toto pravdepodobne spôsobí definitívny zánik menších značiek, ktoré sa na minimalistické modely primárne zameriavajú. „Akákoľvek skvelá myšlienka, s ktorou by prišli malé značky, zaktivizuje veľkých hráčov, ktorí majú neporovnateľne viac zdrojov na vývoj ako aj neporovnateľne lepšiu možnosť prístupu ku koncovým zákazníkom. To všetko de facto znemožňuje, aby sa podiel malých hráčov prehupol cez 3-4% z celkového predaja.
Minimalista si svoje tenisky nájde
Nie je to tak, že vy veľké spoločnosti úplne rezignovali na modely, ktoré budú konkurovať minimalistickým modelom menších značiek. Ale zároveň vedia, že minimalistický trend oslovuje kriticky nízku skupinu bežcov. Ak ste niekto, kto chce behať v niečom ako sú FiveFingers, tak si budete hľadať FiveFingersky, až kým ich nenájdete. Väčšia je však skupina takých bežcov, ktorí budú vyhľadávať umiernené minimalistické modely veľkých značiek. Dá sa očakávať, že tento umiernený minimalizmus bude rásť. Napokon- asi 70% podiel v minimalistickom segmente má model Nike Free, pričom väčšina kupujúcich paradoxne uviedla, že ju nepoužíva na beh.
Ak by ste sa zamerali na súčasnosť, určite nebudete mať dojem, že minimalistické modely sú v centre pozornosti bežcov a ich peňaženiek. Na druhej strane, predaj minimalistických modelov opäť začal rásť, medziročne až o 70%, ale má to jeden háčik. Umiernení minimalisti tvoria 11% trhu v Spojených štátoch, ale ak by ste z portfólia týchto topánok vylúčili Nike Free, trhový podiel by klesol len na 4%.
„Je to niečo podobné ako hybridné alebo elektrické autá,“ hovorí Rubio. „Je tu zjavný veľký záujem médií a tieto modely vyskakujú z každej reklamy. Avšak keď sa pozrieš na obchodné výsledky, tie predstavujú 2-3% celkového obratu.“ Je teda viac ako pravdepodobné, že veľkí producenti bežeckej obuvi nebudú ignorovať tvrdé dáta, pôjdu však svojou umiernenou cestou. Ak však niekto dostane neodolateľnú chuť na FiveFingersky, asi si nájde spôsob ako sa k nim dostať