27.01.2020, 21:21

Behanie v zime? Pozrite si, aké sú výhody a nevýhody

Dni sa už aj u nás pomaly predlžujú a vtedy si pomyslím, že, kiežby sa aj naša „fyzička“ takto postupne v novom roku zlepšovala. V týchto dňoch väčšina z nás brble, že by potrebovala aj schudnúť... veď máme za sebou náročný záver roku a sviatky so všetkými dobrotami, ktorým sa nedalo odolať. A k tomu menej pohybu... a už presne viem ako sa cítite.

Behanie v zime? Pozrite si, aké sú výhody a nevýhody

Keby niekto chcel vymyslieť apku na fungujúce predsavzatia, tak by lepšie načasovanie ako je začiatok nového roku nenašiel. Podľa všetkých tohoročných štatistík z rôznych krajín sa najviac ľudí rozhodlo v novom roku viac hýbať a/alebo schudnúť. Asi neexistuje úplne ideálne obdobie na takúto zmenu, avšak je zima najlepším obdobím na takéto vážne rozhodnutie? Skúsme si zhodnotiť všetky pre a proti, ako aj úskalia, čo nás môžu čakať.

  • najaktívnejším obdobím dnešných ľudí (bez ohľadu na vek) je jar. Ak sa začneme hýbať už v zime, na jar nám to pôjde ako po masle
  • ťažší a náročnejší začiatok je zdrojom posilnenej motivácie aj počas možných kritických období neskôr počas roka
  • výskum ukázal, že tí, čo sa dokážu „rozbehnúť“ už počas zimy, vydržia športovať pravidelnejšie a dlhodobejšie
  • pri behu v chladnom počasí vydáme viac energie, lebo časť potrebujeme na udržanie našej telesnej teploty (termogenéza)
  • ideálne je obdobie po Novom roku, kedy si nasľubujeme kadečo, ale toto tentokrát myslíme úplne vážne 
  • pohyb absolvovaný vonku sa hodnotí ako zdraviu prospešnejší v porovnaní s „indoor“ aktivitou
  • pomáha, ak sa pridáte k skupinke podobných „bláznov“ – nemusí to byť fyzicky, niekedy stačí aj virtuálne, na sociálnych sieťach

 

  • začínate v období s najhorším počasím a najkratšími dňami
  • zima je obdobie s najhoršou kvalitou (a najmenšou pestrosťou) prijatej potravy
  • sme (zvyčajne) na vrchole svojej celoročnej hmotnosti
  • navýšená spotreba energie na termogenézu je u ľudí v rozsahu len 3-5% (u zvierat až 20%). - dôsledkom extra kalorického výdaja na termogenézu je väčší apetít a zvýšený príjem potravy (ktorý bohužiaľ presiahne výdaj potrebný na zahriatie)

 

  • pozor na poľadovicu alebo priveľa snehu
  • neznámy zasnežený terén netestujte po tme ani s čelovkou
  • nesiľte to, ak na vás niečo lezie (dajte si AZINC! J)
  • po odbehnutí sa rýchlo prezlečte a zalezte do vane

 

Tipy na záver:

  1. ak je počasie nevhodné choďte na pás alebo si dajte tréning v posilňovni
  2. buďte trpezliví - nečakajte zázraky za pár týždňov, v zime ide všetko pomalšie
  3. ak nelyžujete, zimnú dovolenku môžete stráviť aj na juhu Európy – zabeháte si do sýtosti a možno stretnete aj Sagana (napr. na Malorke) J