Správna technika vám umožní bežať ľahšie
StoryEditor

Správna technika vám umožní bežať ľahšie

14.12.2022, 13:26

Beh je šport vhodný takmer pre každého. Stačí sa rozbehnúť a pritom pozorovať, čo robia ruky, ktorá časť chodidla sa dostáva do kontaktu so zemou ako prvá a či sú plecia uvoľnené alebo napäté.

Čím prirodzenejšie bežíte, tým je pravdepodobnejšie, že bežíte správne

V zásade ale neexistuje správne a nesprávne behanie. Ruky majú byť zohnuté v 90° uhle a voľne sa pohybujú. Keď sa pravá noha odráža od zeme a ľavé koleno sa dostáva do vzduchu, tak ide pravá ruka dopredu a naopak. Ideálne je, aby bolo telo uvoľnené. Ruky zovreté pevne v päsť vyvolávajú napätie v ramenách. Tie treba stále aktívne ťahať smerom dole. Hornú časť tela držte vzpriamenú a stabilnú. Ťažisko tela, ktoré je pár centimetrov pod pupkom, posúvajte každým krokom dopredu. Nezakláňajte hlavu a ani nevystrkujte panvu dopredu.

Čím sú svaly na nohách silnejšie, tým rýchlejšie dokážete bežať

Silná predná časť stehna umožňuje vysoko zdvihnúť koleno a silná zadná časť zase pritiahnuť pätu čo najbližšie k zadku. Takýto dynamický štýl behu sa využíva iba pri šprinte a intervalovom behu, pri ktorom sa veľmi rýchle fázy striedajú s pomalšími. Pri pokojnom a uvoľnenom vytrvalostnom behu sa nohy držia viac pri zemi, čím bežci šetria sily.

Význam chodidiel

Do veľkej miery rozhodujú o tom, či bude beh úspešný. Dôležitá je súhra lýtok, členkov a chodidiel, keďže nesú celú hmotnosť bežca. Do kontaktu so zemou sa najskôr dostáva zadná vonkajšia časť chodidla, teda päta. Potom sa mierne pootočí smerom dovnútra a dopredu, aby sa cez palec na nohe znovu odtlačilo nahor. Niektorí bežci však pri pohybe našľapujú na stred chodidla. Iní zase došľapujú na prednú časť a vzápätí sa znovu cez palec opäť odtlačia od podložky. Keď má človek zdravý pohybový aparát, no častejšie sa uňho objavujú mierne bolesti v kolene, mal by skúsiť behať cez stred chodidla a nedotýkať sa zeme najskôr pätou. Na nový bežecký štýl ale prejdite postupne, nie nárazovo. Veľmi dôležité sú aj cviky na lýtka, „achilovku“ a chodidlá.

Účinný beh do kopca

Žiadny iný typ behu nemá taký benefit. Šprinty do kopca zaťažujú srdcovo-cievnu sústavu a zároveň šetria pohybový aparát. Hmotnosť tela treba posúvať nielen dopredu, ale aj hore, čo je spojené s väčším výdajom energie. Pulz sa zrýchli a prekročí hranicu 90% maximálnej frekvencie. Šľachy, väzy a kĺby ale nie sú až tak veľmi zaťažené, ako pri behu po rovine, pri ktorom na boky, kolená a členky pôsobia veľké sily. Pri behu hore však z ortopedického hľadiska v podstate neexistujú žiadne obmedzenia. Pomáhajte si tak, že si predstavujete beh po schodoch. Ľavou nohou sa silno odrazte, aby ste získali výšku a protipohyb vytiahne švihom nahor pravé koleno. Čím vyššie, tým lepšie. Nezabúdajte na ruky. Kto nimi aktívne hýbe uľahčuje si beh. Pri behu do kopca sa mierne predkloňte a napnite aj brušné svaly. Ak je trasa dlhá, tak sa primárne nezameriavajte na cieľ. Pozerajte do zeme, zmierte sa s tým, že nasledujúce minúty budú ťažké a o chvíľu zistíte, že záťaž nebude až taká enormná. Ideálny kopec na šprinty alebo plynulý beh má najmenej sto metrov a sklon 8-10 %.

 

01 - Modified: 2023-01-03 09:21:07 - Feat.: - Title: Ako sa brániť únave pomocou stravy pri výkone dlhšom ako 90 minút? 02 - Modified: 2023-01-03 09:10:19 - Feat.: - Title: Volkova príprava na halovú sezónu 2023 plynie hladko 03 - Modified: 2022-12-28 11:31:17 - Feat.: - Title: Päť bežeckých zásad 04 - Modified: 2022-12-28 11:21:42 - Feat.: - Title: Rozdiely vo výkonnosti dievčat a chlapcov začínajú v puberte 05 - Modified: 2022-12-21 10:48:02 - Feat.: - Title: Každý začiatok je ťažký
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
06. január 2023 00:57