StoryEditor

Je to iba mýtus? Nálev z uhoriek má pomáhať proti kŕčom

01.08.2016, 07:22

V lete, častejšie ako inokedy, postihujú bežcov svalové kŕče. Napriek odporúčaniam o dostatočnej hydratácii a preventívnom užívaní správnych výživových doplnkov s minerálmi sa kŕčov nevieme zbaviť. Ako na ne? Vraj nálevom z nakladaných uhoriek.

Štvrtina trénerov sa spolieha na uhorkovú vodu

Tréneri a samotní atléti, vrátane bežcov vymýšľajú rôzne neštandardné postupy, ktoré by mali zabrániť vzniku kŕčov, alebo ich čo najrýchlejšie uvoľniť. Jedným z týchto vedecky málo preskúmaných postupov je podávanie nálevu z nakladaných uhoriek. Výskumníci z University of Northern Iowa vo svojej štúdii oslovili 1000 certifikovaných atletických trénerov, aby zistili, čo používajú na prevenciu alebo na odstránenie svalových kŕčov svojich zverencov. Na prevenciu kŕčov okrem vody (90%), športových nápojov (87%), strečingu (73%), masáže (27%) a ľadu (25%) používali rôzne neštandardné produkty, medzi ktorými dominuje nálev z nakladaných uhoriek - približne u 25% z nich (92 z 370). Pritom väčšina používala iba malé množstvá (< 100 ml). Nikdy sa však nepotvrdilo, že by pitie pred (či počas) behu pôsobilo preventívne voči kŕčom. Objavovali sa skôr varovania a obavy z užívania uhorkového nálevu. Obavy boli z toho, aby vysoký obsah sodíka neovplyvnil negatívne výkon tým, že urýchli dehydratáciu, predĺži obdobie potrebné na rehydratáciu alebo vyvolá žalúdočnú nevoľnosť, prípadne nauzeu. Posledné výskumy tieto obavy nepotvrdili.

Uhorkový nálev na akútne kŕče

Uhorkový nálev obsahuje podobnú koncentráciu soli ako morská voda (asi 1%), no jeho podanie v malom množstve (1-2 ml/kg telesnej hmotnosti) pred pretekmi neovplyvnilo zloženie plazmy, termoreguláciu, intenzitu potenia, a ani celkový výkon. Napriek tomu pozorovania u pár športovcov už pred 15 rokmi ukázali, že užívanie týchto objemov uhorkového nálevu dokáže zmierniť akútne svalové kŕče za 35 sekúnd po jeho vypití. Dlho išlo len o ojedinelé zistenia nepodporené ďalším výskumom. V nedávno uskutočnenej dvojito zaslepenej štúdii (neviem ako zamaskovali chuť uhorkového nálevu) sa pozorovalo, že malý objem (1 ml/kg) spôsobil úľavu od akútnych elektricky indukovaných kŕčov. Kŕče ustúpili v priemere o tretinu rýchlejšie (už po 85 sekundách) ako po podaní vody (134 sekúnd) alebo po čakaní bez vody (153 sekúnd). Ide však zatiaľ iba o jedinú štúdiu vykonanú v laboratórnych podmienkach na 12 študentoch. Ktovie ako by reagovali trénovaní športovci a ako na „úspešnosť“ uhorkového nálevu vplýva záťaž, teplo či stres.

Ako asi funguje?

Určite nie tým, že by obnovil chýbajúce elektrolyty krvnej plazmy. Keby sa aj všetky elektrolyty (hlavne sodík a chlorid) požité v malom množstve uhorkového nálevu okamžite absorbovali a dostali sa do krvnej plazmy, zďaleka by nenahradili vypotené soli. 100 ml uhorkového nálevu by nahradilo asi 38% sodíka, 1% draslíka, 24% horčíka a 47% vápnika. Napriek tomu až 64% amerických atletických trénerov verí, že k rýchlemu uvoľneniu kŕčov po pár hltoch uhorkového nálevu dochádza vďaka zmenám elektrolytov plazmy, čo je veľmi nepravdepodobné, a priam nemožné. Ani 5 minút po vypití malého množstva uhorkového nálevu (1 ml/kg) nedošlo k žiadnym zmenám v zložení a vlastnostiach krvnej plazmy (osmolalita plazmy, elektrolyty, objem plazmy). Navyše, 85 sekúnd potrebných na uvoľnenie akútneho kŕču nie je dostatočne dlhý čas na to, aby došlo k uvoľneniu uhorkového nálevu zo žalúdka, k absorbcii jeho zložiek v tenkom čreve a k ich prijatiu do krvnej plazmy.

Je veľmi pravdepodobné, že prehltnutie uhorkového nálevu spúšťa reflex pochádzajúci z oblasti úst (orofaringeálna oblasť). Tento reflex dokáže utlmiť aktivitu motorických nervov, ktoré inervujú postihnuté kostrové svaly. Chemickým stimulantom asi nie je sodík, ale pravdepodobne kyselina octová. Je potrebný ďalší výskum, aby sa zistilo, či je to len kyselina octová, alebo jej kombinácia s istou koncentráciou sodíka, prípadne ešte aj s ďalšími látkami, ktoré sa v uhorkovom náleve nachádzajú. Niektoré pochádzajú zo samotných uhoriek, ďalšie z použitých korenín, či konzervantov (napr. kyselina benzoová). Presný neurologický mechanizmus sa síce zatiaľ ešte nepozná, ale zrejme netreba nálev z uhoriek piť, stačí si s ním vypláchnuť ústa a kŕče (vraj) povolia rýchlejšie. Iba že by nie.

 

 

01 - Modified: 2022-12-05 11:14:34 - Feat.: - Title: Stratégie pre zlepšenie emočnej stability 02 - Modified: 2022-12-05 11:01:23 - Feat.: - Title: Nevydarené preteky nie sú tragédia 03 - Modified: 2022-11-30 10:50:43 - Feat.: - Title: Odporúčania pre silový tréning 04 - Modified: 2022-11-30 10:40:35 - Feat.: - Title: Nie je to o kilometroch, ale o tom, ako to poskladáte 05 - Modified: 2022-11-24 12:31:41 - Feat.: - Title: Na beh v daždivom počasí sa poriadne pripravte
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
06. december 2022 04:51