Nie je to o kilometroch, ale o tom, ako to poskladáte
StoryEditor

Nie je to o kilometroch, ale o tom, ako to poskladáte

30.11.2022, 11:40

Tí, čo behajú so slúchadlami na ušiach, mi dajú určite za pravdu, že veľmi záleží na tom, akú hudbu si zrovna púšťate, keď pomalú, tak sa vlečú, keď rýchlu, tak bežia, čo to ide. Toto pravidlo je o vhodnom zostavenie tréningového plánu na dlhšie obdobie, nielen na jeden konkrétny, aj keď aj ten jeden konkrétny, zaradený, či skôr realizovaný v zlý čas, vás môže zničiť na veľmi dlho, respektíve môže byť dôvodom, že všetko to, čo ste dlhodobo úspešne budovali, príde navnivoč.

 Ako sa pripraviť najlepšie ako to len ide?

Aj keď otázka sa zdá pomerne jednoduchá, a odpoveď na ňu nájdete vo veľa bežeckých kníh, prakticky na všetkých bežeckých serveroch v podobe tréningových plánov na rôzne vzdialenosti, realita už tak jednoduchá nie je. Problém je v tom, že žiadny univerzálny plán, ktorý by platil pre všetkých, neexistuje. Áno, môžete sa podľa neho pripraviť, byť úspešní, ale vždy by ste mali o tom, čo robíte, premýšľať, neprijímať nič bezhlavo. Vždy by ste mali dať na to, čo vám hovorí vaše telo! Žiadny tréningový plán nie je dogma, pretože žiadny plán nevidí, čo sa práve s vaším telom (vo vašom tele) deje. Človek je jediný tvor na svete, ktorý buď nerobí nič a tým prispieva k svojej záhube, alebo naopak poháňaný výčitkami svedomia, že dlhodobo nedbal o svoje zdravie, o svoju fyzickú kondíciu, sa snaží zanedbané dohnať a tým sa dorazí. Keď nájdete zaľúbenie v behu a beháte len, aby ste si vyčistili hlavu a je vám jedno, koľko toho prebehnite za hodinu alebo vôbec, je behanie vo forme nabiehaných kilometrov úplne v poriadku. Vo chvíli, keď ale z tohto štádia (hovorme mu behanie na pohodu) prestúpite do štádia behania na výkon, tak by ste mali vedieť, že dlhodobo sa týmto štýlom tréningu zlepšovať nebudete a nakoniec sa budete aj zhoršovať. A to preto, že telo potrebuje byť pre to, aby muselo „makať“, stále prekvapované a najlepšie ho prekvapíte zaradením intervalových tréningov, kruhových tréningov, menením športov, ktoré prevádzkujete.

Behať môže každý

Bežecký boom spôsobil to, že beh sa stal zo športu, ktorý prevádzkovali len „vyvolení“, športom pre všetkých. Pred 45 rokmi, než prišla éra veľkých mestských maratónov, behali len tí, ktorí boli ochotní podstupovať tréningový dril v atletických oddieloch alebo v rámci kondičnej prípravy na iné športy. Dá sa teda povedať, že väčšina ľudí, čo  dnes po svete behá, je produktom businessu zvaným "BEH"! To rozhodne nie je zle. Problém je v tom, že bežci, ktorí prišli do atletického oddielu, prešli vo väčšine prípadov atletickou prípravou, pri ktorej nielen behali, ale robili všetky atletické disciplíny, a tak celkom prirodzene posilňovali a preťahovali celé telo. Celkom prirodzene sa potom naučili behať správne, bez toho, aby ich to niekto učil. Bežecký boom však zrodil nový typ bežca - hobby bežca, ktorý vo väčšine prípadov začína behať až v neskoršom veku, a to potom, čo sa dlhé roky nijako pohybovo neprejavoval. Bohužiaľ, na túto skutočnosť až na čestné výnimky doteraz nezareagovali atletickí tréneri vyškolení k tomu, vychovávať atlétov, a dokonca na túto situáciu vo väčšine prípadov nezareagovali ani lekári. Pre obe skupiny týchto vzdelaných odborníkov je každý kto behá bežec a basta. A tu nám začína problém, kedy jedni hovoria, že beh je zdravý a pre všetkých, a druhí zase hovoria, že nie je pre všetkých, ba čo viac, že ​​človek, ktorý začne behať dajme tomu po štyridsiatke (čo je najpočetnejšia skupina hobby bežcov a bežkýň), by si to mal dobre rozvážiť, ako urobí takú hlúposť. Bežci atléti potom hovoria, že to, čo predvádzajú hobby bežci, vlastne nie je beh, pretože beh je to až vtedy, keď je človek schopný bežať aspoň 10 km za hodinu alebo ubehnúť maratón pod 3 hodiny.

01 - Modified: 2023-01-27 08:38:11 - Feat.: - Title: Líši sa deň oddychu od aktívneho dňa na zotavenie? 02 - Modified: 2023-01-27 08:29:43 - Feat.: - Title: Preteky sú najlepší tréning 03 - Modified: 2023-01-25 10:50:36 - Feat.: - Title: Význam socializácie v súvislosti so športovými aktivitami 04 - Modified: 2023-01-25 09:10:45 - Feat.: - Title: Pri nízkych teplotách potrebujete veľa energie len na to, aby ste sa ohriali 05 - Modified: 2023-01-19 12:39:07 - Feat.: - Title: Po ťažšom respiračnom ochorení sa vráťte k tréningu až po úplnom odznení príznakov
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/trening, menuAlias = trening, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
31. január 2023 03:42