Na beh v daždivom počasí sa poriadne pripravte
StoryEditor

Na beh v daždivom počasí sa poriadne pripravte

24.11.2022, 13:31

Dážď v sebe skrýva pre bežcov pomerne veľké nebezpečenstvo v tom, že sa oblečú podľa vonkajšej teploty, no aj v daždi môže byť pomerne teplo. V takomto počasí si nezabudnite so sebou zobrať (nemusíte mať nutne hneď na sebe) ľahkú bežeckú bundu, ktorá vás potom ochráni pred dažďom aj pred následným chladom.

Čo robiť, keď chceme trénovať, no necítime sa dobre?

Väčšina z nás, ktorým pohyb prirástol k srdcu, sa zrejme už neraz ocitla v situácii, kedy sa po zdravotnej stránke necítila dobre. Pobolievala vás hlava, mali ste upchatý nos, alebo vás škriabalo v krku. Súčasne ste však mali pocit, že by ste zvládli niekoľko kilometrov. Ako sa v takejto situácii zachovať? Máme podľahnúť a dať si pauzu, alebo si môžeme ísť bez akýchkoľvek starostí o svoje ďalšie zdraviu zabehať? Zatiaľ čo pri ochorení so zreteľnými príznakmi, kedy sa cítime veľmi zle a ani nás nenapadne uvažovať o tréningu, je situácia jednoznačná, pri ľahšom respiračnom ochorení nie je rozhodovanie až tak jednoduché. Výkonnostný bežec sa obáva nesplnenia tréningového plánu a stagnácie výkonnosti, pohybovo aktívny jedinec nechce zase prísť o príjemný zážitok z vychádzky na bicykli, plávania, prebehnutia sa, či inej obľúbené telesnej aktivity.

V prípade ľahšieho prechladnutia môže mať pohyb priaznivé účinky

Uvoľní upchatý nos, spríjemní nepríjemný pocit z „ťažkej hlavy", podporí odkašliavanie a prečistí dýchacie cesty bez toho, aby sa zhoršil priebeh prechladnutia, prípadne predĺžila dĺžka jeho trvania. Beta-endorfíny môžu prispievať aj k zlepšeniu subjektívnych pocitov, tak ako je to bežné pri normálnom stave. Z praktického hľadiska je však často problém rozlíšiť medzi ľahkou formou, kedy športovanie môže pôsobiť priaznivo, a ochorením, pri ktorom je telesné zaťaženie nevhodné, či dokonca nebezpečné. Ak teda máte pocit, že by vám pohyb mohol pomôcť, prípadne sa nedokážete vyrovnať s myšlienkou, že vynecháte tréning, všimnite si najprv bližších príznakov. Ak sú lokalizované „nad krkom" (upchatý nos, kýchanie, pocit ťažké hlavy, škrabanie prípadne bolesť v krku), priemerná telesná námaha by nemala viesť k zhoršeniu. Ale aj tu treba zachovať najvyššiu opatrnosť. Zaťaženie by malo byť spočiatku mierne (približne polovičná intenzity). Pokiaľ po 10 minútach cítite zlepšenie, môžete úsilie mierne zvýšiť a tréning dokončiť. V opačnom prípade je potrebné zachovať zdravý rozum a tréning prerušiť.

Tréning je treba odložiť, ak sú príznaky ochorenia aj „pod krkom"

K takýmto prejavom patrí najmä svalové bolesti, zimnica, dráždivý kašeľ, zvýšená teplota, vracanie alebo hnačka. Telesná námaha v týchto prípadoch prinajmenšom zvýrazní príznaky a zvýši dehydratáciu. Oveľa závažnejšie však je zbytočné zvýšenie rizika na postihnutie srdcového svalu, tzv. myokarditídy, čo môže mať závažné, v extrémnom prípade až fatálne následky. V takej chvíli je potrebné si položiť otázku, či takéto „športové násilie" má skutočne nejaký zmysel. Alebo či organizmus, ktorý už beztak bojuje s infekciou, je potrebné ešte vystavovať nadmernej telesnej záťaži. Môže byť tréning v takomto stave natoľko kvalitný, aby viedol k pozitívnym adaptačným zmenám, predovšetkým ak sú v dôsledku oslabenia organizmu znížené samotné východiskové podmienky pre regeneračné procesy? Pokiaľ na niekoľko dní vynecháte tréning, určite to nebude znamenať koniec sveta. Naopak v tomto prípade je oveľa vhodnejšie poskytnúť organizmu dostatočný čas na regeneráciu, než ho „doraziť" náročným zaťažením v stave oslabenie a dostať ho do stavu, z ktorého sa bude dostávať dni či možno až týždne.

01 - Modified: 2022-11-24 12:20:00 - Feat.: - Title: Jedzte tak, aby ste predišli únave 02 - Modified: 2022-11-21 12:17:52 - Feat.: - Title: Zásady pre organizáciu hier počas tréningu 03 - Modified: 2022-11-21 12:07:55 - Feat.: - Title: Diagnostika zranenia môže byť zložitá 04 - Modified: 2022-11-16 13:42:05 - Feat.: - Title: Deväť krokov pre pokojnú a úspešnú prípravu 05 - Modified: 2022-11-16 13:32:29 - Feat.: - Title: Atlétom roka sa tretí raz stal šprintér Ján Volko
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
24. november 2022 13:32