22.08.2018, 08:00

Únavová zlomenina. Čo je príčinou a ako jej predchádzať?

Môže vám nečakane vystaviť bežeckú stopku a ani nemrknete. Čo znamená únavová zlomenina pre váš tréning?

Zlomenina nohy

Spokojne si bežíte po svojej obľúbenej trase a zrazu vás prudko bodne v chodidle. Alebo bežíte, prudko dopadnete pri zoskoku z prekážky a bodne vás v chodidle. Alebo zbiehate prudký kopec a – uverte alebo nie – bodne vás v chodidle. Prípadne, ani si neuvedomíte, že kedy to vlastne začalo, ale prekvapí vás bodavá bolesť v chodidle.

Ako vzniká?

Únavová zlomenina sa síce môže objaviť v oblasti holennej kosti, lýtkovej či stehennej, prípadne v oblasti chrbtice, ale najčastejším miestom sú priehlavkové a predpriehlavkové kosti chodidla. Preto sa zameriame predovšetkým na ne.

Kosť je tkanivo, ktoré sa prispôsobuje a nemí v dôsledku záťaže, podobne ako sval. Ak je záťaž dlhodobo neprimeraná, vznikajú mikrotrhliny. Podobná situácia môže nastať, ak záťaž je síce primeraná, ale vyskytujú sa nepriaznivé predispozičné faktory, prípadne ide o záťaž nárazovo prudko navýšenú. Kosť nestačí regulovať odbúravanie a tvorbu nových buniek, pričom oba procesy za normálnych okolností  prebiehajú prakticky v jednom čase. V uvedených prípadoch však nastáva poškodenie kosti. Dá sa povedať, že únavová zlomenina je reakciou tela na neprimeranú záťaž.

Najčastejšie naštiepenie alebo priamo zlomenina zasahuje priehlavkové alebo predpriehlavkové kosti v chodidla, spravidla sa jedná o druhú alebo tretiu priehlavkovú kosť. To je totiž presne to miesto, kde je odpruženie klenby najväčšie, ale aspoň by malo byť. Klamlivé je, že prejavy, ktorými sa tento typ zlomeniny prejavuje, teda bolesť a opuch priehlavku, nemusia byť viazané na záťaž, čím v mnohých prípadoch komplikujú diagnostiku. Dokonca sú z klinickej praxe známe aj prípady, kedy sa bolesť objavuje len pri silnejšom stlačení postihnutého miesta.

Aké sú príznaky?

Najčastejšie je to bolesť, ktorá má rastúcu tendenciu. Spočiatku bolí len po záťaži, neskôr aj pri záťaži a napokon aj v pokoji. Vzniká ľahký opuch. Často krát je veľmi nepríjemné zatlačenie citlivého miesta, niekedy aj s vystreľovaním bolesti do prstov. Dôležité je uvedomiť si, že ak vás lekár ihneď na začiatku pošle na röntgen, nemusí sa tam zlomenina objaviť a vy sa v dôsledku falošného upokojenia môžete ďalším tréningom ďalej poškodzovať.

Ako prebieha liečba?

Ak pacient kosť neprestane preťažovať, zlomenina sa môže zopakovať. „Praskliny sa nemusia hojiť a správne mineralizovať a kosť je v uvedenom mieste oslabená," vysvetľuje traumatológ, chirurg a telovýchovný lekár Branislav Delej. „Pri pokračujúcom nadmernom zaťažovaní môže kosť prasknúť úplne a vzniká klasická zlomenina."
Liečba závisí od štádia, v ktorom sa porušenie kosti zistí. Ak sa na to príde včas, lieči sa stresová fraktúra ako každá iná zlomenina. Stačí konzervatívna liečba, znehybnenie, pokoj, rehabilitácia. Používa sa sadra. V neskorších štádiách sa využívajú metódy fixácie kosti. Ako doplnková liečba sa odporúča vyvážená strava.

Liečba trvá spravidla minimálne 6 týždňov. Pri neúplnom doliečení únavovej zlomeniny sa môže toto zranenie opakovať, resp. prejsť do chronického štádia s vážnejšími následkami a podstatne dlhšou dobou liečby.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.