Je vhodné brať v tehotenstve výživové doplnky?
StoryEditor

Je vhodné brať v tehotenstve výživové doplnky?

10.10.2022, 11:37

Pri primeranom objeme behania v tehotenstve, rovnako ako v čase pred ním či po ňom, netreba potravinové doplnky brať, pokiaľ je vaša strava vyvážená a obsahuje dostatok vitamínov, minerálov, aminokyselín, stopových prvkov… Na druhú stranu, pokiaľ nie je vaším „denným chlebom“ pohyb, tak ani tá najvyváženejšia strava nepomôže vám ani vášmu dieťatku k dobrému zdraviu a dobrej fyzickej kondícii.

Pohyb je totiž veľmi dôležitou zložkou života človeka

Bez neho nemá telo prostriedok, ako dostať všetky tie vitamíny, minerály, aminokyseliny, energiu, kyslík... tam, kde ich práve treba pre zdravý rast, obnovu a fungovanie. Bez pohybu je totiž obmedzený prietok krvi - nosiče života (stavebných kameňov a energie) v našom tele. Pokiaľ ide o stravovanie ako také, treba v čase tehotenstva, pokiaľ už tak nerobíte normálne pred ním, dbať na zvýšenú hygienu a všetko čo beriete do úst riadne umyť, prípadne spracovať. Rozhodne nie je v čase tehotenstva dobré jesť napríklad tatarák, respektíve surové mäso. Vyššie uvedené sa vzťahuje k situácii, kedy beháte či športujete len pre svoje zdravie, pokiaľ však váš tréning smeruje k vyšším výkonnostným cieľom, potom samozrejme je dobré potravinové doplnky (vrátane športových) brať, pretože bežnou stravou nebudete schopní telu potrebné prvky pre vás a vaše dieťa dodať. Predpokladáme však, že v tehotenstve sa nechystáte na prekonanie osobných rekordov.

Je treba si brať v tehotenstve na behanie fľašu s vodou?

Napriek tomu, že sme uviedli, že celkový objem by nemal presiahnuť cca 7 hodín za týždeň, čo by mohlo mnohé nastávajúce mamičky viesť k tomu, že na tak krátku dobu nie je potrebné si brať na behanie vodu, napriek tomu by si ju brať mali. A to z toho dôvodu, že tehotné ženy sa dostávajú rýchlejšie do problémov s krvným obehom. Snažte sa teda vyvarovať pocitu smädu, ten totiž už signalizuje nedostatok vody v tele. Možno vám pomôže jeden osobný príbeh tehotnej mamičky, ktorá uvádza, že v čase tehotenstva v obzvlášť horúcich letných dňoch miesto behania zaradila do svojho tréningu aqua jogging. O svojich pocitoch pri ňom potom hovorí: „Bolo to pre mňa veľmi príjemné, voda ma ochladzovala a bruško som pri ňom nepociťovala ako ťažké.”

Počas tehotenstva výrazne stúpa váha, čo znamená vyššie zaťaženie pre kĺby. Mali by teda nastávajúce matky behať skôr na mäkkom podklade?

Mäkký podklad je síce dobrý pre kĺby, ale súčasne tiež stúpa riziko zvrtnutia nohy, pretože úpony a väzy sú vzhľadom na vyššiu váhu prednatiahnuté. To isté potom platí aj po pôrode, pretože pri pôrode telo vylučuje hormón relaxín, ktorý robí svaly a šľachy uvoľnenými (aby sa mohli viac natiahnuť), aby vám uľahčil vlastný pôrod. Pri behaní potom uvoľnené väzy zvyšujú riziko poranenia. Je potrebné to však vyskúšať, a pokiaľ budete behať na mäkkom povrchu, tak dbajte na to, aby bol maximálne rovný a neskrýval žiadne nerovnosti.

Ako by mal tréning vyzerať?

Mnoho žien chce po pôrode čo najskôr vyštartovať, aby zhodili pár kíl, ktoré im po pôrode ešte zostali, a chce vyzerať čo najskôr „šik“. To je úplne pochopiteľné. Napriek tomu buďte obozretné, začínajte pomaly a zvoľna a skôr než s behaním začnite napríklad s chôdzou, Nordic Walkingom, Nordick Runningom, cvičením vo vode, jazdou na bicykli alebo rotopede. To má navyše tú výhodu, že pri tom nedochádza k otrasom a je menej zaťažované panvové dno.

Kedy je vhodné začať po pôrode behať?

Optimálna doba, kedy je zdravé po pôrode začať s behaním, je 6 týždňov. Dobre trénované bežkyne môžu začať s ľahším bežeckým tréningom už po 4 týždňoch. Kto začne behať príliš skoro, riskuje, že svaly panvového dna sa ešte nestačili dostatočne spevniť, čo môže viesť aj k inkontinencii a to dokonca ešte aj po mnohých rokoch po pôrode. Rovnako vám to môže spôsobovať problémy v oblasti bedrových kĺbov, rozhodiť váš krok a následne spôsobiť ďalšie problémy s tým spojené.

01 - Modified: 2022-11-30 10:50:43 - Feat.: - Title: Odporúčania pre silový tréning 02 - Modified: 2022-11-30 10:40:35 - Feat.: - Title: Nie je to o kilometroch, ale o tom, ako to poskladáte 03 - Modified: 2022-11-24 12:31:41 - Feat.: - Title: Na beh v daždivom počasí sa poriadne pripravte 04 - Modified: 2022-11-24 12:20:00 - Feat.: - Title: Jedzte tak, aby ste predišli únave 05 - Modified: 2022-11-21 12:17:52 - Feat.: - Title: Zásady pre organizáciu hier počas tréningu
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
02. december 2022 21:26