Ekonomický beh je bezpečný beh
StoryEditor

Ekonomický beh je bezpečný beh

06.01.2023, 10:40

Ekonomika behu znamená jeho lepšiu efektivitu. Tí, ktorí behajú ekonomicky, behajú aj efektívne, pretože zbytočne nezapájajú svalové skupiny, ktoré pri behu zapájané byť nemusia, alebo nie v takej miere. Tým, čo behajú efektívne, vydržia s energiou v tréningu, ale hlavne potom v závode, oveľa dlhšie a to preto, že všetky systémy ich tela môžu pracovať na plné obrátky, až do konca tréningu respektíve do cieľa pretekov.

Pri zlom bežeckom štýle dochádza k preťažovaniu vyššie uvedených kĺbov, to potom má za následok ich zhoršenú mobilitu, menšie efektivitu výkonu a zvýšenú možnosť zranenia a to nielen kĺbov, ale aj úponov a šliach, prípadne svalov. S dobrým bežeckým štýlom potrebuje na jeden krok menej svalových kontrakcií, na danej vzdialenosti spotrebuje menej kyslíka než bežec so zlou technikou behu. Ekonomika behu sa potom prejaví na množstve spotrebovaného kyslíka pri behu. Pre lepšie pochopenie potom pridávam, že spotreba kyslíka nepriamo ukazuje množstvo spáleného paliva a ekonomika meria spotrebu paliva vzhľadom k vykonanej práci (ako počet kilometrov, ktoré prejde automobil na liter pohonných hmôt). Čím lepšiu máte ekonomiku, tým rýchlejšie pri určitom úsilí (určité vynaložené energiu) dokážete bežať. Povedzme, že v súčasnej dobe beháte tempom 5 minút/km pri spotrebe kyslíka 50 ml/min/kg, ale tréningom vylepšíte svoju ekonomiku o 2 percentá. To znamená, že zrazu budete schopní bežať päťminútovým tempom so spotrebou 49 ml/min/kg, čo vám razom bude pripadať jednoduchšie. Alebo môžete zachovať spotrebu 50 ml/min/kg, ale zrýchliť sa na 4:53 min/km - každý kilometer teda pobežíte o 7 sekúnd rýchlejšie. To vám v pretekoch na 10 km „daruje“ 70 sekúnd. Ako vidíte, už drobné zmeny v ekonomike vášho behu vám dokážu doslova darovať veľké zlepšenie.

Takto dosiahnete lepšiu ekonomiku behu:

- na začiatku tréningu vybehnete zvoľna, aby ste sa rozohriali a vaše svaly, úpony, väzy, kĺby, sa prekrvili, okysličili a uvoľnili

- budete sa po tréningu preťahovať

- do svojho tréningu budete pravidelne zaraďovať bežeckú abecedu, ktorá vám pomôže mobilizovať členky, kolená, bedrá a ramená

- nebudete skákať, ale behať prirodzene

- zabudnete na dlhý krok, keď budete chcieť zrýchliť, naproti tomu zvýšite kadenciu

01 - Modified: 2023-01-27 08:38:11 - Feat.: - Title: Líši sa deň oddychu od aktívneho dňa na zotavenie? 02 - Modified: 2023-01-27 08:29:43 - Feat.: - Title: Preteky sú najlepší tréning 03 - Modified: 2023-01-25 10:50:36 - Feat.: - Title: Význam socializácie v súvislosti so športovými aktivitami 04 - Modified: 2023-01-25 09:10:45 - Feat.: - Title: Pri nízkych teplotách potrebujete veľa energie len na to, aby ste sa ohriali 05 - Modified: 2023-01-19 12:39:07 - Feat.: - Title: Po ťažšom respiračnom ochorení sa vráťte k tréningu až po úplnom odznení príznakov
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
28. január 2023 01:55