Postavte svoj tréning na tempe, ktoré ste schopný udýchať
StoryEditor

Postavte svoj tréning na tempe, ktoré ste schopný udýchať

09.12.2022, 12:24

Bežecký tréning, ale vlastne každý tréning vytrvalostných disciplín je o tom byť schopný bežať čo najrýchlejšie, dobehnúť čo najďalej a s čo najmenšou námahou. Prečo zakaždým, keď sa rozbehne, musím bežať desať či pätnásť minút, než sa mi začne bežať dobre? Prečo, hoci už behám niekoľko mesiacov, niekoľko rokov, nie som schopný ubehnúť viac, ako keď som s behaním začal?

Kedy konečne dosiahnem ten krásny pocit a ja sa pri behu budem vznášať hlavou v oblakoch a nebudem len stále pripútaný pevne nohami na zemi, pričom čím dlhšie bežím, tým viac pociťujem zemskú ťarchu, teda presnejšie, tým viac mi tuhnú nohy, ruky, celý človek? Neviem, kto ľuďom „nakecal“ ten nezmysel, že len keď dajú do behu všetku silu, čo majú, to má význam. Je prekvapujúce, že deväťdesiat percent tých, ktorí začnú behať, začne behať práve týmto spôsobom. Jediným možným vysvetlením je to, že si myslia, že čím rýchlejšie budú behať, tým skôr budú v dobrej fyzickej kondícii, tým skôr bude ich telo zodpovedať ich estetickým predstavám. Dámy budú iba zelené od zlosti, že to zase nie je to, čo chceli a ohnuté od toho, že ich telo nebude schopné znášať záťaž na ne vloženú. No a u pánov to bude ​​to isté, len s tým rozdielom, že sa kilá budú nerušene ďalej pribúdať, ich postava bude mať čím ďalej tým viac ďaleko do ich vysnívaného tvaru.

Spomaľte svoj beh a dosiahneš svoj cieľ, a to veľmi rýchlo

Je to paradox, ale napriek tomu tým, že spomalíte svoj beh a jedine tým, že spomalíte svoj beh, dosiahnete to, že budete schopní ubehnúť viac kilometrov a behať rýchlejšie. Je to o tom, že ak chceme bežať vytrvalo a dlho, musí mať vaše telo pre túto činnosť stály prísun energie. Keď ju vyčerpáte behom krátkeho času a nevytvoríte telu také podmienky, aby mohlo čerpať zo svojich naakumulovaných zdrojov (vašich glykogénových prípadne tukových zásob), tak sa zastaví. Spôsob, ktorý volí väčšina rekreačných bežcov, spôsob, kedy sa snažia od začiatku bežať tým najvyšším tempom, ktorého sú schopní dosiahnuť, nie je len z hľadiska rozvoja ich fyzických schopností k ničomu, on je dokonca pre nich aj zdravotne nebezpečný. Pri každom tréningu totiž dochádza na samú hranu svojich fyzických schopností, čo môže mať za následok aj zrútenie a kolaps. K posunu výkonnosti nepomôžu ani žiadne potravinové doplnky, ale jedine dlhodobá poctivá práca. Každopádne skúste aspoň na mesiac zmeniť svoj prístup k svojmu behaniu, spomaľte svoj krok (aspoň na prvých 10 či 15 minút) a garantujem vám, že za ten mesiac budete schopní dobehnúť ďalej ako doteraz a to za rovnakú dobu, ktorú ste až doteraz bežali na maximum, tým pádom aj celkovo pobežíte rýchlejšie.

01 - Modified: 2023-01-03 09:21:07 - Feat.: - Title: Ako sa brániť únave pomocou stravy pri výkone dlhšom ako 90 minút? 02 - Modified: 2023-01-03 09:10:19 - Feat.: - Title: Volkova príprava na halovú sezónu 2023 plynie hladko 03 - Modified: 2022-12-28 11:31:17 - Feat.: - Title: Päť bežeckých zásad 04 - Modified: 2022-12-28 11:21:42 - Feat.: - Title: Rozdiely vo výkonnosti dievčat a chlapcov začínajú v puberte 05 - Modified: 2022-12-21 10:48:02 - Feat.: - Title: Každý začiatok je ťažký
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/trening, menuAlias = trening, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
06. január 2023 01:52