StoryEditor

Benefity jogy pre bežcov

30.03.2020, 16:30
„Predovšetkým- pojem „joga“ predstavuje pomyselnú strechu zastrešujúcu veľké množstvo rôznych aktivít. Neexistuje totiž len jedna joga, poznáme naozaj veľké množstvo možných prístupov.

Najväčšie benefity jogy (nielen) pre bežcov podľa Sage Rountree:

  1. podporuje rozvoj sily, čo je veľmi dôležitý aspekt predovšetkým v mimo súťažnom bežeckom období,
  2. ovplyvňuje pohybové vzorce, ktoré si v sebe nosíme, a to nielen pri behu, ale napríklad aj pri sedení za stolom v kancelárii,
  3. podporuje aj mentálnu odolnosť, čo je nepochybne veľmi dôležité nielen pri dlhých tratiach,
  4. rozvíja flexibilitu, a to nielen svalstva nôh, čo každému bežcovi hneď intuitívne napadne, ale aj flexibilitu chrbta, horných končatín, či krku,
  5.  A samozrejme, sú tu aj dôležité psychické aspekty- joga podporuje schopnosť koncentrácie sa na prítomnosť, je to spojenie fyzického a metafyzického sveta. Vďaka joge mnohí ľudia dokážu dokončiť naplánovanú úlohu, či zadanie, a to nielen pri behu ale aj v civilnom či pracovnom živote. S tým je spojené aj dýchanie a schopnosť ovplyvniť ho.

Aké druhy jogy poznáme?

Power joga
Nepochybne nám najznámejšou, a v našich zemepisných šírkach aj komerčne najúspešnejšou. Príjemná, kľudná a pohodová. Znovu objavená Indom Pattabi Joisom a známa aj ako Ashtanga joga. Je zameraná na vytvorenie harmónie tela, rozvoj fyzických a psychických schopností, odbúranie stresu a napätia. I keď vychádza z klasickej jogy, jednotlivé pozície sú prevádzané dynamickejšou formou a laicky by sme ju mohli tiež nazvať menej duševnou a viac silovou.

Hatha joga
V indickom stredoveku vymysleli majstri jogy pod týmto názvom ucelený cvičebný systém ako súčasť a doplnok meditačnej jogy. Keďže už od pradávna vyznávali hlavnú zásadu zharmonizovania tela, zamerali sa najmä na rozvinutie cvikov a cvičebných zostáv na podporu trávenia a látkovej výmeny. Asány – jednotlivé pozície – slúžia na posilnenie sedacích svalov, panvového dna, paží a kompletného svalového tonusu celého tela. Cvičenie je vhodné prakticky pre každého.

Dance joga
Presná definícia tohto štýlu neexistuje, ide však o akési spojenie powerjogy, klasického baletu a moderných tanečných techník známej americkej choreografky Marthy Graham. Samotné pozície nie sú statické, zintenzívnením dynamiky dýchania sa telo ako keby automaticky vrhá do jednotlivých tanečných póz. Ide hlavne o nezvyčajné použitie energie, a preto sa určite hodí k ľuďom s tanečnými danosťami, ako aj tým, ktorí v oblasti pohybu radi experimentujú.

Time joga
Obdobne ako power joga, vychádza z klasickej jogy a používa jednotlivé asány na vytvorenie harmónie tela i duši. Cvičebné zostavy sa prevádzajú do rytmu pomalej, alebo stredne pomalej hudby, prípadne v rytme dychu. Vyhovuje prakticky každému.

Iyengar joga
Názov dostala po svojom indickom zakladateľovi. Jedná sa o fyzicky orientovaný silový joga štýl, ktorého realizácia bola obohatená aj o západné prvky. Typická je precíznosť v prevádzaní cvikov a použitie pomôcok ako sú kláty, pásy a podušky. Môže ju cvičiť každý, pretože berie ohľad aj na prípadné problémy s chrbtom.

Bikram joga
26 asán odcvičených dva krát za sebou pri teplote 40 stupňov. Príležitosť sa poriadne zapotiť a vďaka vysokej teplote výdatne zapracovať na svojich svaloch a šľachách. Tento druh bol vymyslený Indom Bikramom Choudhurym, určite však nie je pre ľudí so srdcovými problémami.

Vinijoga
Liečebná joga, vyvinutá Sri Krishnamacharyaom a jeho synom Desikacharom. Jednotlivé pozície bývajú prispôsobené zdravotnému stavu konkrétneho cvičiaceho a cvičia sa opatrne a poľahky. Sú určené ľudom so zdravotnými ťažkosťami a keďže si vyžadujú individuálny dohľad, sú  väčšinou v ponuke ako súkromné hodiny.

Sivananda joga
Pozostáva z fixnej nadväznosti dvanástich pozícií za sprievodného vykonávania dychových cvičení a hlbokého uvoľnenia. S tým sú neodmysliteľne späté spoločné meditácie, modlitby, spievanie mantier, ako aj dodržiavanie stravovacích pravidiel. Tento štýl je preto určený hlavne ľuďom, ktorí hľadajú náboženský kontext a spoločenstvo.

Kundalini joga
Jej cieľom je prebudiť spiacu kundalini energiu. Spája intenzívne fyzické a dychové cvičenia z Hatha jogy, spolu s mantrami a meditáciami. Podobne ako pri Sivananda joge, je skôr pre tých, ktorí hľadajú spiritualitu v skupine.

Jivamukti joga
Vyvinutá dvoma Američanmi. Jednotlivé asány sa spájajú a vytvárajú súvislú tanečnú choreografiu, prevažne na flautovú hudbu. K tomu sa obvykle pripájajú dychové techniky, meditácie a spevy. Ide o dynamický tréning určený pre športovejšie založených jednotlivcov.

Joga je filozoficko-náboženský smer a meditačná prax a teória, pochádzajúca zo starovekej a stredovekej Indie. Je to jedna zo šiestich ortodoxných indických filozofických škôl (daršana). Hlavné poučky sú sformulované v spise Jóga-sútry.

24. máj 2022 20:50