Bojujte o svoje zdravie
StoryEditor

Bojujte o svoje zdravie

06.10.2022, 12:29

To je až z polovice podmienené vašim životným štýlom. Ďalej naň vplýva životné prostredie, genetické predpoklady a dostupnosť lekárskej starostlivosti. V boji o zdravie teda nie sme bezmocní: máme v rukách 50 % možností na poli riadenia vlastného životného štýlu, ktorého neoddeliteľnou súčasťou je práve pravidelný, intenzívny pohyb.

Zdravie sa na jednej strane stáva hodnotou spojenou so silnou osobnou zodpovednosťou a individuálnou aktivitou, na druhej strane je zdravie verejným statkom, o ktorý sa stará široké spektrum medicínskych, výchovno-vzdelávacích, osvetových a sociálnych inštitúcií a organizácií. povinná školská dochádzka podporuje aj výučbu telesnej výchovy, vznikajú športové kluby, oddeľuje sa profesionálny a amatérsky šport, vznikajú nové formy športu. Masové rozšírenie športovo-pohybových aktivít tak často musí čeliť aj obavám zo zdravotných rizík či fyzického poškodenia. Mnohí si mysleli, že intenzívne cvičenia a náročné športovo-pohybové aktivity prinášajú veľké zdravotné riziká. Postupne sa však zmenil pohľad na zmysel športových aktivít a na ich vplyv na ľudské zdravie.

Benefity športovej aktivity:

– zníženie vysokého krvného tlaku

– regulácia úrovne cholesterolu

– spaľovanie tuku

– udržiavanie priaznivej hladiny krvného cukru

– spevňovanie kostí

– posilňovanie imunitného systému

– zníženie pokojovej srdcovej frekvencie

– zlepšenie metabolizmu

– zlepšovanie psychickej pohody

Pravidelná mierna pohybová aktivita prináša zlepšenie zdravia a pocit osobnej pohody. Významnejšie trvalé zdravotné benefity potom prináša intenzívny pravidelný fyzický pohyb, každodennosť pohybu znižuje riziko hlavných príčin a úmrtí spojených so sedavým spôsobom života.

Významnú súčasť formovania aktívneho životného štýlu tvorí výchova k zdraviu

Ide o komplexné úsilie o zvyšovanie telesného, ​​psychického a sociálneho zdravia rozvíjajúce pozitívny potenciál osobnosti človeka. Výchova k zdraviu, podpora zdravia či zdravotná gramotnosť je aktuálna práve so zvyšujúcim sa dôrazom na zdravotnú prevenciu. Výchova k zdraviu neodmysliteľnou súčasťou zapojenia všetkých ľudí do starostlivosti o zdravie v zmysle osobnej zodpovednosti.

Potreby ľudského organizmu:

1. aeróbne pohybové aktivity

- pohybové činnosti kladúce na organizmus zvýšené využitie kyslíka. Väčšinou sa jedná o vytrvalostné činnosti vykonávané miernou intenzitou formou najzdravších športovo pohybových aktivít ako beh na lyžiach, plávanie, jogging, jazda na bicykli, chôdza.

2. správny režim stravovania

- základným predpokladom je tu vyváženosť všetkých živín a obmedzenie ich energetickej hodnoty, spojené aj s dodržiavaním pravidlá pomeru energetického príjmu troch hlavných jedál – 25 % (raňajky) – 50 % (obed) – 25 % (večera). V rámci tohto režimu sú praktizované zásady spojené s absolvovaním aeróbneho tréningu na sklonku dňa pred večerou, je potrebné udržiavať v sebe zdravý strach z obezity, kontrolovať vyváženosť energetického príjmu a výdaja, poznať vzorec na určenie svojej ideálnej váhy.

3. duševná rovnováha

- spánkový režim priemerne 7–8 hodín denne, zaradenie odpočinku do denného režimu, o duševnej rovnováhe hovoríme v spojení s pravidelne vykonávanou pohybovou činnosťou a správnou výživou.

01 - Modified: 2022-10-06 10:15:40 - Feat.: - Title: Zásady dobrého tréningu pre deti 02 - Modified: 2022-10-03 07:46:14 - Feat.: - Title: Strava pre extrémnych športovcov a vytrvalcov 03 - Modified: 2022-10-03 07:37:47 - Feat.: - Title: 99. ročník MMM: Agaiovej traťový rekord, Keriov tretí košický triumf, slovenské tituly Zimmermannovi a Líškovej, výborný Ďurec v polmaratóne 04 - Modified: 2022-09-29 07:46:28 - Feat.: - Title: Špecifiká behu na jeseň 05 - Modified: 2022-09-28 07:52:15 - Feat.: - Title: Čo môžeme čakať od aktívnejšieho štýlu života?
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
06. október 2022 12:30