Nezvyšujte počet nabehaných kilometrov o viac ako 10 percent za týždeň
StoryEditor

Nezvyšujte počet nabehaných kilometrov o viac ako 10 percent za týždeň

16.01.2023, 12:17

Toto pravidlo nie je založené na žiadnych relevantných dôkazoch. Jedná sa skôr o empirickú skúsenosť šírenú ústne trénermi a medzi bežcami navzájom.

Hoci toto pravidlo nemožno použiť v úvodnej fáze tréningového plánu, kedy sa týždenne behá menej ako 16 km, malo by pomôcť predchádzať zraneniam postupným zvyšovaním záťaže, ako tréning postupuje do ďalších fáz.

Najlepším varovným signálom zranenia je pravdepodobne bolesť

Môže sa však objaviť v rôznych formách a často k nej dochádza v mieste, ktoré nie je jej primárnym zdrojom, ale je slabšou štrukturálnou časťou daného kinetického reťazca. Navyše bolesť nemusí vždy signalizovať problém. Napríklad diskomfort, ku ktorému dochádza počas ťažkého tréningu, môže byť priaznivým prvkom procesu, ktorý vedie k zlepšeniu vo výkone. Skúsení bežci sa učia rozlišovať také pocity od bolesti, ktorá nezmizne, keď cvičenie skončí.

Zranenie môže byť samozrejme zapríčinené vonkajšími faktormi

Napríklad je to povrch, po ktorom sa beží, a oblečenie a topánky, ktoré bežec nosia. Na povrchu záleží, pretože chodidlá bežcov narážajú silou trikrát alebo štyrikrát väčšou, než je ich telesná hmotnosť, ktorá oveľa viac ovplyvňuje kĺby pri došľape než to, či došľapujete na napríklad tak priaznivý povrch, ako je piesok, alebo na tvrdú hlinu, štrk, alebo dokonca asfalt. Navyše príliš veľa bežcov používa iba jednu stranu cesty a zabúdajú, že vyklenutie cesty ich môže nakláňať smerom k chodníku a spôsobiť náklon panvy, ktorý môže mať za následok vychýlenie spodnej časti chrbta, napätia väzov členkového kĺbu. Tieto príklady sú dokladom toho, že sa o behu musí premýšľať. Je napríklad ľahké nechať sa oslniť novým párom bežeckých topánok, aby pri prvom použití hneď spôsobili pľuzgiere, pretože ste ich zabudli rozchodiť. Všetky topánky a oblečenie by ste mali najskôr rozchodiť a vyskúšať, ale nenosiť ich tak dlho, až už neplnia svoju funkciu.

01 - Modified: 2023-01-11 11:47:13 - Feat.: - Title: Otužovanie a tréning imunity 02 - Modified: 2023-01-11 11:35:51 - Feat.: - Title: Správna obuv a oblečenie má veľký vplyv na pocit z behu 03 - Modified: 2023-01-09 12:44:58 - Feat.: - Title: Zdravo zvýšte svoj kalorický príjem 04 - Modified: 2023-01-06 09:40:51 - Feat.: - Title: Ekonomický beh je bezpečný beh 05 - Modified: 2023-01-03 09:21:07 - Feat.: - Title: Ako sa brániť únave pomocou stravy pri výkone dlhšom ako 90 minút?
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/trening, menuAlias = trening, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
16. január 2023 12:17