Maratón ste dobehli a čo teraz?
StoryEditor

Maratón ste dobehli a čo teraz?

30.05.2022, 14:05

Niekto je po maratóne nabitý energiou, pretože sa mu podarilo dosiahnuť cieľ, iní sotva prepletajú nohami. V každom prípade si teraz naordinujte mesiac regenerácie.

DOPLNENIE TEKUTÍN

Aj keď máte najväčšiu chuť na pivo, chvíľku to bez neho ešte vydržte, ani nealkoholické nie je v tejto chvíli dobrá voľba a dajte si radšej vodu, až sa dostatočne po behu zavodíte. Ideálne je vypiť toľko vody, koľko zodpovedá úbytku váhy.

POMARATONSKÝ TÝŽDEŇ

Aj keď vás všetko v tele nabáda k pasívnemu odpočinku, skúste všetky tie vnútorné hlasy neposlúchnuť a každý druhý deň si choďte tento týždeň na 20 – 30 minút zľahka pobehnúť, alebo aspoň sa prejsť.  Pokiaľ to naozaj nejde, nohy sú ako oceľové stĺpy, každý krok znamená zrýchlenie tepu vášho srdca do sféry blízkej 100% TF max, privodili ste si počas maratónu nejaké zranenie, ktoré si vyžaduje, aby ste boli v pokoji, dôjdite si na masáž, absolvujte nejakú wellness procedúru na uvoľnenie preťažených svalových partií. Nie sú to vždy len nohy, čo cítite – alebo skoro necítite, často to môžu byť ruky, bedrá, brucho. Zabudnite na to, že to vyriešite ničnerobením. Ak cítite, že máte nejaký fyzický problém, nemusí ísť priamo o zranenie, ale cítite, že sa nejako divne hýbete, ako by ste boli vyosení – na stranu. Zájdite si skôr ako na masáž za fyzioterapeutom, ktorý vás najskôr vyrovná, vráti do osi, uvoľní ťah/y v tele, ktoré spôsobujú nadmerné pnutie vo väzoch, svaloch a nakoniec aj v kĺboch. Masáž pomôže len čiastočne, ale masáž po vyrovnaní dokoná dielo a vy sa budete cítiť ako vymenení.

DOPLNENIE MINERÁLOV, STOPOVÝCH PRVKOV, AMINOKYSELÍN, VITAMÍNOV A OSTATNÝCH DOPLNKOV STRAVY

O tom, že v čase prípravy je potrebné telu dodávať minerály, stopové prvky, vitamíny, aminokyselín, prípadne ďalšie potravinové doplnky, nikto nepochybuje a je ochotný do nich nielen investovať, ale dokonca ich aj pravidelne brať. Maratón je však už minulosťou, tréning je teraz minimálny, tak prečo by ešte malo telu niečo chýbať? Áno, prečo, keď sme ho predtým pravidelne zásobovali. Zásobovali preto, aby zvládlo bez problémov záťaž, ale v dobe regenerácie po maratóne sú potreby tela ohľadom príjmu týchto prvkov ešte dôležitejšie. Maratón je extrém a je úplne jedno, či ste ho absolvovali prvýkrát alebo po stý raz. Extrém znamená pre naše telo vždy stres, a to aj vtedy, keď si ho užívate. Stres nám doslova žerie v tele stavebné prvky, ktoré telo používa na obnovu a stavbu poškodených tkanív. Pokiaľ mu ich nedodáme, prejaví sa to neskôr napríklad únavovou zlomeninou, osteoporózou, únavovým syndrómom, alergiami. Nezabudnite ešte mesiac, lepšie však 42 dní doplňovať všetko, čo ste doplňovali pri tréningu.

KEDY SI MÔŽETE DÁŤ ĎALŠÍ MARATÓN?

Ďalší maratón je rozumné bežať najskôr za štyri mesiace. Počítanie je jednoduché. Päť týždňov trvá regenerácia po maratóne, kedy absolvujete skôr udržiavací tréning. Až potom sa začnete pripravovať na ďalší maratón. Maximálnu vzdialenosť v tréningu (okolo 32 kilometrov) dosiahnete po dvoch mesiacoch, potom mesiac na vyladenie a máme 4 mesiace.

KOĽKO MARATÓNOV JE ROZUMNÉ ABSOLVOVAŤ ZA ROK?

Pokiaľ vám ide o výkon, tak rozumné sú ​​3 maratóny ročne, ale skôr dva, ak sa chcete naozaj zlepšovať a ak vezmete do úvahy, že by človek mal nejaký čas venovať aj regenerácii po sezóne . Pokiaľ vám ide o zbieranie maratónov, tak môžete maratóny behať každý týždeň, či každý deň, vždy záleží na tom, čo si predstavujete pod pojmom bežať maratón.

 

 

01 - Modified: 2022-09-29 07:46:28 - Feat.: - Title: Špecifiká behu na jeseň 02 - Modified: 2022-09-28 07:52:15 - Feat.: - Title: Čo môžeme čakať od aktívnejšieho štýlu života? 03 - Modified: 2022-09-28 07:43:31 - Feat.: - Title: Kedy a ako vybrať pre svoje dieťa ten správny šport? 04 - Modified: 2022-09-26 10:14:01 - Feat.: - Title: Hýbte sa a kombinujte rôzne typy pohybu 05 - Modified: 2022-09-26 10:05:32 - Feat.: - Title: Nemáte práve chuť na beh? Nájdite alternatívu
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/behy, menuAlias = behy, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
29. september 2022 11:05