Športový výkon ovplyvňuje množstvo faktorov
StoryEditor

Športový výkon ovplyvňuje množstvo faktorov

23.06.2024, 11:02

Bežecké telo, to nie sú len svaly, šľachy, úpony, kĺby, kosti, srdce a pľúca, ale aj žalúdok, pečeň, črevá, pokožka, cievy, imunitný systém, lymfatický systém, nervový systém. Často, keď nás niekde pichne či zabolí, začneme hľadať príčinu v preťažení pohybového aparátu a vôbec nám nenapadne, že sme mohli preťažiť úplne niečo iné alebo sa len zle vyspať.

Pohybový aparát

Aby bol pohyb bežca taký, ako má byť, musí sa doň zapojiť skoro 150 kĺbov, fungujúcich ako páka, tlmič či pánt a to v súčinnosti s 200 kosťami a množstvom svalov. Pokiaľ ide o kĺby, tak si predstavte, že chrupavky v nich majú funkciu tlmiča a sú závislé od toho, že sa človek hýbe. Pod tlakom sa totiž tkanivo chrupavky stláča, pri odľahčení zase dvíha. Tlak a odľahčenie pôsobí ako čerpadlo – privádza k chrupavke živiny a likviduje to, čo sa nespotrebuje (produkty metabolizmu a poškodené či opotrebované bunky). Vďaka tomu sa kĺbový maz tvorí a optimálne rozdeľuje. Preto je také dôležité sa hýbať! Len pohybom sa zaťažovaný kĺb patrične prekrvuje, zásobuje živinami a vytvára dostatok kĺbového mazu. Pohybový aparát okrem pravidelného pohybu potešíte plnohodnotnou vyváženou stravou, minimom stresu, dostatočným spánkom a častým pobytom na slnku a čerstvom vzduchu. Dostatočným príjmom tekutín (optimálna je voda, zriedené ovocné šťavy, zeleninové šťavy, bylinkové čaje). Raz ročne (najlepšie na jar) očistnou kúrou.

Viete, ako pomôžete regenerácii pľúc?

No tým, že prestanete dýchať, určite nie, ale napríklad tým, že budete dostatočne piť. Čo má spoločného pitný režim s pľúcami? Dostatočným príjmom tekutín sa postaráte o to, že vami vdychovaný vzduch sa zvlhčí, tým udržíte vlhké sliznice dýchacích ciest a tým sa ochránite pred vzniknutím možnej infekcie, pretože vlhká sliznica dýchacích ciest bráni bacilom na ich preniknutie do tela. Poznáte príslovie: „To chce pokoj a nohy v teple“? Tak vedzte, že to neplatí len na vašu psychiku, ale dokonca aj vaše pľúca ocenia, keď budete mať nohy v teple. Mnohí z vás už teraz určite kýchajú, pretože na toto zabudli a prechladli od nôh, že? Vaším pľúcam neprospejú naproti tomu cigarety, rôzne alergény, antibiotiká, ozón alebo príliš suchý vzduch. Čo im však prospeje veľmi je spev, potrénujete ním dýchacie svaly a bránicu. Takže, pokiaľ vám nejde dýchanie, začnite spievať, uvoľníte sa tým a pomôže to aj vášmu behu, pretože vás naučí správne dýchať.

Všetky orgány, všetky bunky ľudského tela sú závislé na neustálom prúdení krvi

O to sa stará srdce. Čo pozitívne ovplyvní a poteší vaše srdce a krvný obeh? Spánok. Tak ten je vôbec najdôležitejší. Viem, z hľadiska naháňania času sa vám to zdá ako strata času, ale verte, že spánok ničím nenahradíte. Pravidelný pohyb zameraný skôr vytrvalostne ako na intenzitu, ľahká strava (veľa zeleniny, kvalitné rastlinné oleje, ryby, ovocie, syry), pozitívny prístup k životu. Toto už určite dobre viete, ale viete napríklad, že ak máte nižší tlak, mali by ste sa vyhýbať dlhému státiu na mieste? Keď už vás to stretne, tak sa snažiť aspoň prešľapovať z nohy na nohu, mali by ste častejšie chodiť po špičkách, veľa piť a dostatočne soliť? Naopak, pokiaľ máte tlak vyšší, tak vám pomôže, keď zapracujete na odstránení stresových faktorov, budete častejšie relaxovať, behať vo voľnom tempe, cvičiť jogu, chodiť na prechádzky do prírody, pretože spolupôsobenie slnečných lúčov a pohybu má pozitívny vplyv na reguláciu nášho tlaku.

01 - Modified: 2024-06-23 08:55:25 - Feat.: - Title: Viktória Forster druhý raz tento rok pod 13 sekúnd na stovke s prekážkami 02 - Modified: 2024-06-17 12:21:08 - Feat.: - Title: Obézni ľudia často jedia rýchlejšie ako osoby s normálnou postavou 03 - Modified: 2024-06-13 08:25:24 - Feat.: - Title: ME 2024 v Ríme: Famózna Gabriela Gajanová získala striebro na osemstovke 04 - Modified: 2024-06-12 13:25:09 - Feat.: - Title: Prvý rok po pôrode zrejme nebudete tak štíhla alebo športová ako si prajete 05 - Modified: 2024-06-10 18:30:30 - Feat.: - Title: Daniela Ledecká prvý raz v kariére pod 56 sekúnd, v semifinále 400 m to stačilo na 20. miesto
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/trening, menuAlias = trening, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
23. jún 2024 11:02