SÚ BIO POTRAVINY LEPŠIE AKO TIE BEŽNÉ?
StoryEditor

SÚ BIO POTRAVINY LEPŠIE AKO TIE BEŽNÉ?

27.05.2022, 10:23

Sú organické potraviny lepšie, bezpečnejšie a nutrične bohatšie? Majú znížený obsah pesticídov a na antibiotiká rezistentných baktérií, sú lepšie z hľadiska životného prostredia, bezpečnejšie pre ich producentov a podporujú malé farmy. Z hľadiska výživových hodnôt však organické potraviny nemajú žiadnu zvláštnu výhodu.

SLOVO „ORGANICKÝ“ SA TÝKA SPÔSOBU SPRACOVÁVANIA POTRAVÍN

Pokiaľ je na etikete výrobku uvedené prírodné, bez hormónov alebo z voľného výbehu, neznamená to, že ide o organický produkt. Za organické možno považovať iba potraviny produkované a spracovávané v súlade s normami pre BIO potraviny. Organickí poľnohospodári nepoužívajú chemické hnojivá, insekticídy alebo prípravky proti burinám. Nepoužívajú ani rastové hormóny, antibiotiká alebo liečivá, ktoré urýchľujú rast zvierat alebo slúžia na prevenciu ich ochorení. Organický tiež neznamená bez pesticídov, pretože v organickom poľnohospodárstve sú niektoré syntetické pesticídy povolené. K zaneseniu pesticídov môže tiež dôjsť z blízkych neorganických fariem. BIO ovocie a zelenina môžu byť však o 30 % aj viac drahšie ako neorganické produkty.

MÁ ZMYSEL ZA NE PLATIŤ VYŠŠIU CENU?

Pokiaľ ide o chuť, niektorí športovci tvrdia, že organické potraviny chutia lepšie. Pokiaľ ide o výživové hodnoty, sú rozdiely medzi nimi veľmi malé. Konzumovať organické potraviny má zmysel kvôli zníženiu množstva pesticídov v tele a s tým súvisiacim znížením rizika vzniku rakoviny alebo poškodenia plodu pred narodením. Nie je jasné, koľko pesticídov môžeme bezpečne tolerovať. Tie môžu negatívne ovplyvniť najmä deti v ich rastových obdobiach, napr. v ranom detstve.

OBEZOGÉNY A PRIEMYSELNÉ POTRAVINY

Keď budete jesť viac organických potravín a potravín bez chemických prísad, pravdepodobne tým obmedzíte konzumáciu priemyselne vysoko spracovaných potravín, z ktorých niektoré obsahujú „obezogény“. Sú to chemické zlúčeniny, ktoré prispievajú k nárastu počtu a veľkosti tukových buniek. Nachádzajú sa v balených potravinách, liečivách a priemyselných výrobkoch, ovplyvňujú metabolické procesy, narúšajú hormonálnu rovnováhu a u niektorých jedincov vytvárajú dispozície na priberanie. Obezogény sa nachádzajú v plastoch, konzervách a riadoch s nepriľnavým povrchom, ale aj v osviežovačoch vzduchu, pracích prostriedkoch a kozmetických výrobkoch. Keď budete jesť viac nespracovaných potravín, znížite aj príjem ultraspracovaných potravín (chipsov, instantných polievok, čínskych rezancov atď.), ktoré obsahujú množstvo prísad na zvýraznenie chuti, farby, štruktúry a predĺženie trvanlivosti. Tieto prísady, a tiež chemické látky, ktoré sa uvoľňujú pri ohrievaní ultraspracovaných potravín, majú súvislosť so zvýšeným rizikom rakoviny.

NÁKUP LOKÁLNE PRODUKOVANÝCH POTRAVÍN

Keď odhliadneme od zdravotných hľadísk, nákup lokálne produkovaných potravín (ideálne organických) napomáha udržateľnému rozvoju krajiny a obnovovaniu zdrojov, podporuje drobné farmy a zlepšuje životné podmienky poľnohospodárov. Pri existenčnom riziku môže byť drobný farmár v pokušení predať poľnohospodársku pôdu na bytovú alebo priemyselnú výstavbu a znížiť tak plochu zelene, ktorá nám pri behaní, cyklistike alebo výletoch do prírody robí radosť. Pokiaľ kupujete ovocie a zeleninu vo veľkom supermarkete, všímajte si, odkiaľ tieto produkty pochádzajú, aby ste sa mohli zamyslieť, či nedáte prednosť lokálnym výrobkom. Vhodnejšie je dávať prednosť potravinám, ktoré sa do obchodov dovážajú z fariem čo najbližšie k vášmu bydlisku.

ČO BY SME TEDA MALI JESŤ?

Jedzte rozmanitú stravu, ovocie a zeleninu si vždy starostlivo umyte pod tečúcou vodou. Tak je možné odstrániť až 99 % zvyškového množstva pesticídov. Olúpte šupku alebo odstráňte povrchovú vrstvu z jabĺk, hrušiek, zo zemiakov, z mrkvy, zo zeleru, z hlávkového šalátu a hlávkovej kapusty. Kupujte organický variant potraviny, ktorú jete najčastejšie. Kupujte radšej BIO kvalitu tých druhov ovocia a zeleniny, pri ktorých sa vie, že v neorganickej kvalite obsahujú vysoké množstvo zvyškových pesticídov: jahody, špenát, nektárinky, jablká, hrozno, broskyne, čerešne, hrušky, paradajky, zeler, zemiaky a sladké papriky. Ak chcete ušetriť, kupujte konvenčne pestovanú zeleninu a ovocie, ktoré nemajú žiadny alebo len minimálny obsah pesticídov (alebo majú nejedlú šupku, ktorá sa vyhadzuje): avokádo, sladká kukurica, ananás, kapusta, cibuľa, mrazený hrášok, papája, špargľa, mango, baklažán, cukrový melón, kivi, ananásový melón, karfiol a brokolica.

01 - Modified: 2022-09-21 10:17:04 - Feat.: - Title: Zvyšovanie hmotnosti zdravým spôsobom 02 - Modified: 2022-09-21 08:49:20 - Feat.: - Title: Beh v tehotenstve 03 - Modified: 2022-09-16 12:51:10 - Feat.: - Title: Správne stravovanie pred tréningom 04 - Modified: 2022-09-16 12:42:47 - Feat.: - Title: Berte šport ako vhodnú formu zábavy 05 - Modified: 2022-09-13 17:35:53 - Feat.: - Title: Sebadôvera a jej vplyv na športový výkon
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
23. september 2022 06:44