Pobyt v studenom prostredí má pre nás blahodarné účinky
StoryEditor

Pobyt v studenom prostredí má pre nás blahodarné účinky

21.12.2023, 12:09

Pravidelné plávanie a vôbec otužovanie v studenej vode pomáha posilňovať cievny a imunitný systém, vyčistiť pľúca od hlienu, očisťuje ostatné vnútorné orgány prostredníctvom lymfatickej miazgy, posilňuje nervovú sústavu a „učí” nás lepšie zvládať stresové situácie. Zbavuje nás depresívnych stavov ešte keď sú v zárodku, kým neprerastú do ťažkých, hlbokých depresií, kde už nad nimi strácame kontrolu. V neposlednom rade aj urýchľuje a skvalitňuje regeneráciu svalov a kĺbov.

Kto môže otužovať?

Každý, kto má zdravé srdce, kardiovaskulárny systém, pľúca a pečeň. Každý, kto netrpí závažným duševným ochorením, fóbiami a podobne. Keď nám v otužovaní nič nebráni, najlepšie je začať čo najskôr. Treba sa však na to pripraviť.

1. minúta

Uchopíte uterák a vykročíte najkratšou cestou smerom do kúpeľne. V skutočnosti vám cesta do tejto miestnosti bude trvať cca 30 sekúnd, takže zvyšok máte k dispozícii pre prípad odstránenia neočakávaných komplikácií v podobe rodinných príslušníkov, či iných prekážok nachádzajúcich sa práve v kúpeľni. 

2. minúta

Začínate sa sprchovať teplou vodou.

3. - 4. minúta

Päť sekúnd na odhodlanie, prepíname na studenú vodu. Začíname od chodidiel, postupne prechádzame ku kolenám, na stehná, najskôr pravej, potom levej nohy a preskočíme na dlaň, predlaktie až k ramenu pravej ruky a potom to isté na ľavej. Pokoj, nikam sa neponáhľame, máme dve minúty. Obraciame sprchu proti seba, mierime priamo na telo. Skúste to od ramien, hrude, na chrbát a na záver bruško (tento postup nie je nijako vedecky podložený, ale možno vám to takto bude lepšie). Vydržte to do momentu, keď už cítite, že ste sa trochu adaptovali a studená voda sa vám už nejaví až taká studená. Ten nekomfortný pocit potrvá iba pár sekúnd, potom to bude lepšie.

5. minúta

Máme už pocit, že v studenej vode sme sa narodili, vyrástli v nej a že v nej dokážeme stráviť zvyšok života. Je to znamenie, že telo sa adaptovalo, mozog vypustil endorfíny a je čas aplikovať rozumný úsudok.

6. - 7. minúta

Vypnúť sprchu a rýchlo sa vyutierať do sucha. Teraz možno budete polemizovať. Pred piatimi minútami som vás musel ťahať do sprchy a teraz vám naraz studená sprcha primrzla k srdcu. Ešte raz, rozumný úsudok! Celé roky ste sa "varili" vo vode nad 20 ° C, takže to chce trošku času a opatrného prístupu, keď chcete z toho rozmaznaného tela urobiť mrazuvzdorné torpédo. Ak ste už suchý, zostáva vám ešte najmenej minúta na zahrievanie. Najmenej znamená, že ak dáte dve, tri alebo štyri, nič sa vám nestane. Urobte dva kroky vzad a začnite skákať na mieste, pričom s každým výskokom tlesknite nad hlavou dlaňami. Môžete urobiť pár drepov, klikov a znova si zaskáčte. Je jedno, či vám to pripadá trápne, koho to zaujíma? Máme sa zahriať, rozprúdiť krv, tak to robíme. 

01 - Modified: 2024-02-29 10:52:52 - Feat.: - Title: Rady, ako doplniť živiny po náročnom tréningu 02 - Modified: 2024-02-27 10:51:48 - Feat.: - Title: Zapojte do tréningu aj svojich priateľov a známych 03 - Modified: 2024-02-27 10:23:59 - Feat.: - Title: Šprintérsky rekordér Ján Volko pred halovými MS 2024 v Glasgowe: Ak postúpim do semifinále, budem spokojný. Všetko ostatné bude krásny bonus navyše! 04 - Modified: 2024-02-23 10:29:22 - Feat.: - Title: Behajte aj po tme, no pozor na zranenia 05 - Modified: 2024-02-20 12:48:52 - Feat.: - Title: Viac kalórií dodaných do tela športovcov zo stravy znamená viac energie
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
29. február 2024 19:41